GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNagrania Opery Wrocławskiej na płytach DVD
Strona 1 z 2
Ostatnio, na rynku muzycznym, pojawiły się dwa nagrania spektakli Opery Wrocławskiej, czołowej dziś sceny operowej w kraju, zajmującej 16 na 672 miejsc w rankingu scen operowych (portal: www.operabase.com.). Ewa Michnik (kierownictwo muzyczne) i Waldemar Zawodziński (reżyseria) utrwalili na płytach DVD „Opowieści Hoffmanna” J. Offenbacha i „Borysa Godunowa” Musorgskiego. Przybliżmy obydwa te nagrania. Opera „Opowieści Hoffmanna” należy do wybitnych utworów muzycznych, a z całą pewnością jest najlepszym dziełem scenicznym Offenbacha. Muzycznie znakomita, bogata melodycznie, z wyraziście scharakteryzowanymi postaciami. Trzy podstawowe części opery, to trzy szkice kobiecych postaci zarysowanych na tle towarzyszącej im scenerii: Olimpia (i postać i muzyka w formie lekkiej, komicznej opery francuskiej), Giulietta (pełna erotyzmu włoskiej proweniencji) i Antonia (bardzo liryczna, rodem z niemieckiej opery romantycznej).
Części te łączy tragiczna miłość tytułowego bohatera, któremu na drodze szczęścia stają demoniczne postaci Coppeliusa, Dapertutta i doktora Miracle (a w prologu i epilogu Lindorfa). Trudno mieć zastrzeżenia do muzycznej interpretacji omawianego nagrania. Ewa Michnik dokładnie wydobywa wszystkie subtelności tej muzyki, jej dramatyzm, zmysłowość, barwne frazy (m. in. przepięknie „wymalowana” słynna barkarola (Belle nuit, ȏ nuit d'amour – Piękna nocy, o nocy miłości). Wokalnie wykonanie jest również dobre i interesujące. Tytułowy Hoffmann, tenor Nikolay Dorozhin, śpiewa swą partię żarliwie, głosem mocnym i swobodnym w brzmieniu. Może wzruszać, choć zadziwia naiwnością. Znakomitą kreację wokalną i aktorską daje Anna Bernacka w „spodenkowej” roli Niclausa. W śpiewie ujawnia całe bogactwo swego pięknego mezzosopranu. Trafnie obsadzone zostały i główne partie kobiece: Joanna Moskowicz (lekka, liryczna, o swobodnej koloraturze Olimpia), Anna Lichorowicz (dramatyczna Giulietta) i Eugeniya Kuznetsova (bardzo liryczna i delikatna Antonia). Spośród odtwórców pozostałych ról wrażenie robi cyniczny Coppelius i podstępny Lindorf (Radosław Żukowski), diaboliczny Dapertutto i perfidny doktór Miracle (Bogusław Szynalski). A i pozostałe, mniejsze partie, są też zadowalająco wykonane. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |