opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

80 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Córka pułku” Donizettiego w Opéra national de Paris

Dwuaktowa opéra-comique Córka pułku (La fille du régiment) Gaetano Donizettiego jest jedną z najpiękniejszych partytur tego kompozytora, uznawaną powszechnie za przykład szczytowych osiągnięć sztuki belcanta. Została wykreowana w paryskiej Opéra Comique w lutym 1840 roku, ale nie od razu odniosła sukces, czego najbardziej wymownym wyrazem jest słynna reakcja Hectora Berlioza, który z furią zaatakował Włocha za najazd na francuskie sceny. Wystarczyło jednak parę lat, aby nowe dzieło zyskało rosnącą w szybkim tempie popularność - odnotujmy, że już u progu 1908 roku Córka pułku pobiła w Opéra Comique rekord tysiąca przedstawień. Powracała do tego teatru jeszcze wielokrotnie w różnych inscenizacjach i ze słynnymi nazwiskami wykonawców na afiszu.

Corka pulku,Bastylia 2

I tu pojawia się pierwszy problem z prezentowaną właśnie w Paryżu produkcją, która zdążyła już na przestrzeni ostatnich paru lat podbić publiczność Londynu, Wiednia, Barcelony, Nowego Jorku i San Francisco, a z którą można łatwo się zapoznać dzięki dokonanemu przez DVD Virgin Classics nagraniu filmowemu. Otóż pokazywanie tej opery o kameralnym charakterze w przepastnej przestrzeni ogromnego gmachu przy placu Bastylii jest wielką pomyłką i nagannym rezygnowaniem z racji artystycznych na rzecz sprzedania maksymalnej ilości biletów i wypełnienia operowej kasy. W rezultacie takiego merkantylnego podejścia do sprawy ucierpiało dzieło Donizettiego, albowiem biorącym w jego wykonaniu artystom jest o wiele trudniej nawiązać bezpośredni kontakt z oddalonymi od nich o wiele metrów widzami, co w przypadku tego typu dzieł stanowi niebagatelny mankament. Natomiast ci ostatni muszą się bardzo koncentrować, aby zrozumieć ledwo do nich docierające strzępy padających ze sceny dialogów mówionych, które zresztą zostały niezbyt fortunnie „uwspółcześnione" przez dramaturga Agathe Melinand, co w tym przypadku oznacza popadnięcie w łatwiznę, wulgarność i irytujące bezguście. Może taka była cena dokonania transpozycji czasowej akcji, którą reżyser Laurent Pelly przeniósł z okresu wojen napoleońskich w czasy pierwszej wojny światowej, a dokładniej mówiąc do środowiska „poilus", czyli żołnierzy armii francuskiej, odważnych i walecznych, ale zarazem zapitych i niezdyscyplinowanych.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART