GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Carmen” w Opéra de Marseille
Strona 2 z 5
W tej niezwykłej popularności dzieła kryje się jednak pewne niebezpieczeństwo, z jednej strony wynikające z konkretnych oczekiwań znającej go niemalże na pamięć dużej części publiczności, zaś z drugiej związane z popadaniem w rutynę biorących się za nie inscenizatorów. Prawdą jest bowiem, że niektórzy reżyserzy całkowicie abstrahują od związanej z rzeczoną operą tradycji wykonawczej - na ogół zresztą tylko po to, aby szokować widzów aberracjami inscenizacyjnymi, unicestwiającymi esencję muzyki i sens zawartej w tekście libretta historii.
Azaliż trudne też są do zaakceptowania realizacje utrzymane w trudnej już dzisiaj do „strawienia” estetyce, pozostającej w zupełnym oderwaniu od współczesnej wrażliwości. Wydumane pozy, karykaturalne gesty czy zakurzone dekoracje mogą już dzisiaj co najwyżej wzbudzić podszyty złośliwą ironią śmiech widza, toteż należy mieć nadzieję, iż przechodzą już one bezpowrotnie do niechlubnej przeszłości.
Powiedzmy od razu, że przypomniana właśnie w Marsylii realizacja Nicolasa Joëla (obecnego dyrektora Opery Paryskiej, który za dwa lata - jak z pewną satysfakcją podaje właśnie francuska prasa - opuści swoje stanowisko), pokazywana już uprzednio wielokrotnie na innych scenach - a tutaj wznowiona przy pomocy Stéphane’a Roche’a - zasługuje wprawdzie na miano tradycyjnej, ale w pozytywnym znaczeniu tego określenia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |