opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

82 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Beczała znów z Netrebko

Transmisje na żywo z Festiwalu Operowego w Salzburgu umożliwiają publiczności na całym świecie korzystanie z dobrodziejstw kultury wyższej niemal na wyciągnięcie ręki. W Polsce taką niecodzienną, bo trafiającą się po raz pierwszy okazję, zawdzięczamy sieci Multikin w największych miastach, Bydgoszczy, Gdyni, Koszalinie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Wydarzenie tym większe, że z udziałem naszego znakomitego tenora Piotra Beczały w roli Rudolfa w Cyganerii Giacomo Pucciniego, i z jego coraz częściej „stałą partnerką” operową Anną Netrebko. Na sali kina w warszawskich Złotych Tarasach zebrała się więc publiczność bardziej nobliwa niż na zwykłych komercyjnych seansach filmowych, z prof. Ewą Łętowską na czele, i mogła jeszcze przed spektaklem oglądać jakie znakomitości zasiadły na sali Teatru w Salzburgu. Wreszcie gdy do kanału orkiestrowego, w którym zasiadał zespół Filharmonii Wiedeńskiej wszedł opalony i świetnie dysponowany Daniele Gatti zaczęło się prawdziwe przedstawienie.

 

Beczala,Netrebko

Od strony inscenizatorskiej salzburska Cyganeria nie była żadnym odkryciem - akcję opery przeniesiono w czasy zupełnie współczesne, a przy okazji niektóre „realia” zostały mocno „naciągnięte”. Właśnie osoba poety Rudolfa ucierpiała na tym najbardziej, bo zamiast piórem posługiwać się musiał współczesną kamerą zaś palone przez niego w celu ogrzania się dzieła były po prostu wydrukami komputerowymi. Kiedy Rudolf wraz z Mimi przeglądają najświeższe prace artysty wyciągają z pudla video-kasetę z....Fantomasem. Z kolei malarz Marcel, w tej roli znakomity baryton Massimo Cavalletti, zamiast pędzlami operował wyłącznie puszkami farby w spray’u.. Schaunard – muzyk (Alessio Arduini) jest saksofonistą i tylko filozof Colline – w tej roli świetnie brzmiący bas Carlo Colombara, nie ma przypisanego żadnego atrybutu, poza płaszczem, który w końcowej scenie spektaklu postanawia sprzedać. Można domniemywać, że Mimi, która w oryginale jest biedną hafciarką, w inscenizacji Damiano Michieletto była specjalistką od tatuażu.

O ile niektóre zabiegi uwspółcześniające fabułę utworu można uznać za nieco sztuczne, to jednak pracę reżysera z wykonawcami wypada ocenić wysoko. Zarówno Piotr Beczała jak i Anna Netrebko pokazali swoją sceniczną wysoką klasę, poruszali się z wielką swobodą, a również ich mimika i gesty były absolutnie profesjonalne, dające złudzenie autentyczności, co w dużej mierze potwierdzały może zbyt natarczywe zbliżenia ich twarzy. Moim zdaniem chwyt ten stosowany był nadmiernie w tej transmisji, najazdy kamery ujawniały bowiem nawet takie szczegóły, jak miejsce doklejenia peruki u większości męskich wykonawców, lub nawet sztucznego nosa u właściciela kamienicy Benoit (Davide Fersini), a tego można było uniknąć – widzowie w Salzburgu z pewnością nie rejestrowali takich szczegółów charakteryzacji.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART