GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości8. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie
Strona 4 z 4
Warto dodać,iż koncert poprzedziło kameralne spotkanie z artystką (Cafe Gazeta, 19 lipca 2012), podczas którego śpiewaczka przypomniała swe związki z Krakowem i swą karierę artystyczną, barwnie opowiadając o swych wokalnych przygodach i sukcesach. Maria Statkowskiego 21 lipca 2012, Sala Filharmonii Krakowskiej 8. Festiwal Muzyki Polskiej (znakomicie przygotowany przez jego dyrektora, Pawła Orskiego) zakończył się prezentacją koncertowej wersji opery Romana Statkowskiego Maria. Treścią libretta tej skomponowanej w 1904 roku opery jest ponura historia o okrutnej zemście Wojewody na własnym synu za „matrymonialne nieposłuszeństwo”. Libretto opracował sam kompozytor na podstawie poematu Antoniego Malczewskiego. Dzieło Statkowskiego pokazano po raz pierwszy w 1906 roku i prezentowane było w ubiegłym stuleciu przez polskie teatry operowe, a swą światową premierę miało, dość nieoczekiwanie, podczas Festiwalu w Wexford w 2011 roku. Impulsem stało się nagranie płytowe opery (Polskie Radio, 2009) dokonane przez Łukasza Borowicza. Dobre przyjęcie przez krytykę, a zwłaszcza muzyka opery, przypominająca wprawdzie rosyjską symfonikę ale przepełniona zdecydowanie polską kolorystyką, spowodował zainteresowanie się nią przez dyrektora artystycznego Festiwalu w Wexford, Davida Alglera.
Krakowską premierę (koncertową) przygotował, podobnie jak w Wexford, Tomasz Tokarczyk. W swej koncepcji dyrygent podkreślił porywającą dramaturgię, równocześnie ukazując ujmujące melodie i motywy tańców, dbając zawsze o szczegóły. Grała Krakowska Orkiestra Festiwalowa, śpiewał Chór Polskiego Radia w Krakowie (przygotowany przez Marcelego Kolaskę). Partię tytułową śpiewała Wioletta Chodowicz (podobnie zresztą jak i w nagraniu płytowym). Była, zgodnie z życzeniem kompozytora, Marią eteryczną, kruchą, wątłą i tragiczną, a więc postacią późno romantyczną. Wokalnie ujawniła całe piękno swego sopranowego głosu. Rolę nieszczęsnego Wacława wykreował tenor Tomasz Kuk i stworzył postać „wojownika wiedzionego romantycznymi motywami”. Wokalnie ukazał moc i blask swego głosu, imponując jego swobodą w wysokim rejestrze i piękną barwę. Wojewoda – kreator intrygi, owładnięty niezdrową ambicją , to dobra rola basa, Krzysztofa Szumańskiego. Duży, nośny i mocny głos! Miecznik (ojciec Marii) Adama Kruszewskiego, to kolejna udana kreacja „kontuszowa” tego śpiewaka, dysponującego pięknym barytonem lirycznym. W mniejszych partiach wystąpili Monika Korybalska, Andrzej Lampert i Sebastian Szumski. W sumie ciekawe i efektowne zakończenie bardzo udanego Festiwalu. Jacek Chodorowski |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |