opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Bal maskowy” Verdiego na stadionie we Wrocławiu

 

Rok 1859 był szczególnym w życiu Verdiego. W lutym (17) miała miejsce entuzjastycznie przyjęta premiera światowa jego kolejnej, 23. opery Bal maskowy (Un ballo in maschera), a dwa miesiące później (29 września), z Giuseppiną Strepponi biorą cichy ślub w kościele w Collonges-sous-Saléve w Sabaudii. Przeznaczona pierwotnie dla Teatro San Carlo w Neapolu opera, wystawiona została w Teatro Apollo w Rzymie. Stało się to za sprawą cenzury, która już w trakcie pisania libretta (a pisał je znany adwokat i dramaturg, Antonio Somma) określiła swoje wymagania ingerując nawet i sugerując miejsca akcji oraz rysy charakterologiczne postaci. Sytuację zaognił też nieudany zamach na życie cesarza Napoleona III (13 styczeń 1858 rok), tym bardziej, iż libretto oparte zostało na wcześniejszym utworze Scribe'a (pisanym dla Aubera, a opartym na autentycznych wydarzeniach związanych ze spiskiem przeciw królowi szwedzkiemu Gustawowi III). Ostatecznie akcja opery rozgrywa się w Ameryce, a bohaterowie mają zmienione imiona.

Bal 227-16

Muzyka Balu maskowego bogata jest w piękne i subtelne melodie, w mistrzowsko opracowane sceny zespołowe. Muzyka ta jest pełna uroku, olśniewająco żywotna i wyrazista rytmicznie. A poszczególne postaci opery są znakomicie scharakteryzowane muzycznie. Czy inscenizacja tej opery może zostać ukształtowana w warunkach pleneru, a ściślej stadionu sportowego o znacznej powierzchni? Wszak opera ta zawiera w sumie sześć scen (2-1-3) zgrupowanych w trzech aktach? Właściwie tylko dwie z nich rozgrywają się poza wnętrzami pałacowymi (samotnia Ulryki i plac cmentarny). Okazuje się jednak, że można ją pokazać w formie widowiska plenerowego, z monumentalną dekoracją, kolorowymi wizualizacjami poszczególnych scen i bardzo efektowną grą świateł. Widz, w miarę rozwoju akcji w ogóle nie odczuwa, iż wszystko co ogląda, dzieje się w jednym miejscu i przy tych samych dekoracjach! Zasługa to przede wszystkim realizatorów: Tomasza Szredera (kierownictwo muzyczne, dyrygent), Michała Znanieckiego (reżyseria i scenografia), Bassema Akiki (dyrygent), Małgorzaty Słoniowskiej (kostiumy), Iwony Pasińskiej (ruch sceniczny), Anny Grabowskiej-Borys (przygotowanie chóru) i Bogumiła Palewicza (światła).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART