opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Maska kontra przepowiednia

Kulminacją megawidowiska operowego, które na Stadionie Olimpijskim we Wrocławiu przygotował zespół Opery Wrocławskiej, jest wspaniały bal maskowy. Setka statystów, chór, balet, soliści, nawet dwa konie, wszystko to służy budowaniu napięcia przed ostatecznym spełnieniem się złej wróżby, której miało zapobiec przebranie głównych bohaterów i przywdziane przez nich maski. Z pewnością równorzędnym obok muzyki elementem dramaturgii są wizualne efekty świetlne. Na niebie przecinają się snopy światła z kilku reflektorów lotniczych, na murawie stadionu wystrzelają do góry sztuczne ognie, są kolorowe lampiony i podświetlani różnokolorowymi barwami ubrani w białe kostiumy dworzanie. Grafika komputerowa wyświetlana na murawie i dwóch ekranach świetnie uzupełnia dekorację i potęguje nastrój. Soliści mają stroje czerwone, i tylko strój wiedźmy Ulriki – w tej roli niezawodny, wspaniały mezzosopran Anna Lubańska – zawiera gamę szarości i czerń.

Bal 227-8

W pierwszej części spektaklu podejrzewana o zdradę małżonka hrabiego Renato (świetny Giuseppe Altomare) Amelia ma suknię prawie białą, ale na bal zakłada jak inni czerwoną. Wszyscy soliści, choć ich głosy wspomagała elektroniczna aparatura, należeli do najwyższej europejskiej półki wokalistycznej, co wrocławska publiczność potrafiła docenić. Ogromnie podobał się tenor Sergeia Drobyshevsky’ego z Teatru Maryjskiego, który wspaniale rozwijał wysokie fermaty kreując postać Riccarda. Radostina Nikolaeva z Bułgarii w roli Amelii pokazała ciepły i dosyć ciemny, silny sopran spinto. Doskonale spisała się w męskiej roli Oscara koloratura Aleksandry Kubas, która wykazała się przy tym prawdziwym nerwem scenicznym. Także wykonawcy pomniejszych ról, jak Silvano –Tomasz Rudnicki, Samuel – Bartosz Urbanowicz, czy Sędzia – Łukasz Gaj starali się nie ustępować pierwszoplanowym gwiazdom.

Mimo ogromnej odległości pomiędzy usytuowaniem orkiestry, a wykonawcami partii wokalnych spektakl Balu maskowego Verdiego został od strony muzycznej zrealizowany precyzyjnie. Jest to zasługa dwóch dyrygentów, Tomasza Szredera i jego „naśladowcy” Bassema Akiki, który z zapasowego pulpitu na murawie stadionu pokazywał wszystkie wejścia solistom i chórowi.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART