opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Werter” Masseneta z Rolando Villazonem wprost z Covent Garden!

Carvalho ściągnął Wertera do Paryża dopiero wtedy, gdy dowiedział się o jego wiedeńskim sukcesie. Utwór został wystawiony 16 stycznia 1893 r. na tymczasowej scenie Opéra Comique, która znajdowała się na Place du Châtelet (dziś Théâtre de la Ville), opodal Wyspy Cité. W przeciwieństwie do krytyków, francuska publiczność go nie pokochała. Musiał zatem poczekać kolejne dziesięć lat, by znów zagościć na deskach opery, tym razem już w odbudowanej sali Favarta, ulokowanej przy wielkich bulwarach. W roku 1938 doczekał się tam 1000. przestawienia.

Royal Opera House w Londynie przedstawiła Wertera w maju 2011 r. Rejestracji dokonano na żywo. Oprócz Villazona, usłyszymy takich śpiewaków jak Sophie Koch (jako Szarlota), Audun Iversen (Albert) czy Eri Nakamura (Zofia). Towarzyszy im Orchestra of the Royal Opera House, którą poprowadził Antonio Pappano. Więcej informacji na temat albumu dostępnych jest na stronie internetowej wydawnictwa.

W pamięci zapada charyzmatyczny tenor Villazona, który jest mocny, głęboki i wyważony oraz ma piękną, ciemną barwę. Pomimo delikatnej wibracji brzmi świeżo zarówno w niskich, jak i wysokich rejestrach. Z utworu na utwór jego natężenie emocjonalne rośnie, by osiągnąć kulminację pod koniec aktu I, w urzekającym duecie zatytułowanym Rêve… extase… bonheur !, w którym serce Wertera poddaje się żarliwej namiętności. Następna kulminacja będzie miała miejsce pod koniec aktu II, w arii Oui, ce qu’elle m’ordonne… Lorsque l’enfant revient d’un voyage avant l’heure, w której protagonista poczyna myśleć o samobójstwie. Dzięki palecie odcieni kolorystycznych, Villazón potrafi trafnie oddać liczne detale uczuciowe wykonywanej partii, ukazując ewolucję kreowanego bohatera w sposób przekonujący i wzruszający – począwszy od fascynacji Szarlotą, poprzez rozterki nieszczęśliwie zakochanego młodzieńca, a na szaleństwie skończywszy.

Choć Sophie Koch, Eri Nakamura i Audun Iversen prezentują wyrównany poziom, nie zachwycają w tym stopniu, co tenor. Zaletą sopranu Koch jest przejrzysty, głęboki i ciemny dolny rejestr. W sopranie Nakamury ujmuje lekkość oraz wdzięk, natomiast w barytonie Iversena – naturalność.

Interpretacja nie byłaby tak frapująca, gdyby nie Antonio Pappano, który maluje muzykę Masseneta z pazurem i szerokimi pociągnięciami pędzla, dbając o przejrzystość planów, spójność akompaniamentu z tekstem oraz zróżnicowanie barwowe.

Do płyt dołączono ponadstudziesięciostronicowy komentarz ze spisem ścieżek, listą solistów, esejem, streszczeniem opery, pełnym librettem oraz ilustracjami. Wszystko to w trzech językach: po angielsku, niemiecku i francusku.

Album polecam wszystkim miłośnikom opery!

                                                                           Maciej Chiżyński (Res Musica)


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART