GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościHamlet nad otwartym grobem
Strona 1 z 2
W sobotę 26 maja Teatr Wielki w Poznaniu wystawił Hamleta, mało znaną operę Ambroise Thomasa, kompozytora również już zapomnianego, która miała swoją prapremierę 9 marca 1868 roku w Paryżu. Nie była to też, jak podano w programie, polska premiera tej opery, ta miała miejsce w 1895 roku na scenie Opery Warszawskiej, dzieło wystawiono dla Matti Battistiniego.
Drugi raz wystawiono Hamleta w Operze Lwowskiej w 1904 roku z Konradem Zawiłowskim w roli tytułowej. Jak widać początkowo opera cieszyła się nawet sporą popularnością, ale starczyło jej zaledwie na kilkanaście lat, po czym popadła w zupełne zapomnienie. Przypomniano sobie o niej w latach siedemdziesiątych, ale jak dotychczas, mimo, że jej libretto wywiedziono z szekspirowskiego dramatu, nie osiągnęła większej popularności na światowych scenach. I chociaż poznańska inscenizacja mnie nie zachwyciła, to jej muzyczny i wokalny poziom dają dużą satysfakcję.
Reżyser Ignacio Garcia podzielił pięcioaktową operę na dwuczęściowe, ponure i spowite mrokiem, przedstawienie rozegrane na cmentarzu, którego głównym punktem jest otwarty grób ojca Hamleta. To wokół niego toczy się cała akcja. Przez pięć aktów jedyną zamianą w oszczędnej scenografii autorstwa Tiziano Santiego jest to, że w miarę postępu akcji przybywa na scenie cmentarnych rekwizytów. Pierwsza część okazała się wręcz nudna i bardzo statyczna.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |