opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

33 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Rusałka“ w Národním Divadle Brno

W każdym kraju, który wniósł w literaturę operową jakąś sensowną pozycję, są takie tytuły, których inscenizacja najprawdopodobniej zawsze wiązać się będzie z wyjątkowym ryzykiem dla realizatorów. W Polsce tak jest w przypadku Halki, o czym przekonać mogliśmy się ostatnio po premierach w Krakowie i Warszawie. Natomiast w Czechach taką operą jest Rusałka Antonína Dvořáka, której najnowszą czeską premierę wystawiło Národní Divadlo w Brnie 24 lutego 2012 roku.

Rusalka 1

Inscenizacja Vladimíra Morávka utrzymana została w konwencji baśniowej, zgodnej w zasadzie z librettem Jaroslava Kvapila. Oglądamy więc na scenie świat nimf wodnych i innych istot opisywanych w podaniach i mitologiach. Do tego świata wkrada się człowiek, który burzy ustalony porządek natury. Dla Rusałki fakt ten ma tragiczne skutki: w pewnym momencie nie należy ona bowiem ani do świata nadprzyrodzonego, ani ludzkiego. Scenografia Daniela Dvořáka (dyrektora ND Brno) umiejętnie i często pomysłowo buduje, ale także rozdziela oba te światy, które nie powinny się przenikać, bo się nie rozumieją. O niezrozumieniu można też mówić w kontekście ruchu scenicznego opracowanego przez Ladislavę Košíkovą. Nimfy wodne i centaury snują się po scenie od początku do końca opery. Przechadzają się od lewej kieszeni scenicznej do prawej i z powrotem, obserwując wydarzenia, których są świadkami. W konsekwencji na scenie dzieje się zdecydowanie zbyt wiele. Nawet podczas arii, na której chciałoby się skupić uwagę, postaci drepczą bez celu, odciągając uwagę od momentu kulminacyjnego konkretnej sceny. Symultanizm ruchomych elementów sceny i postaci w ciągłym ruchu sprawiał wrażenie nadmiaru. Widać jednak było, że zespół przygotowywał się do premiery długo, a już na pewno intensywnie, ponieważ ruch sceniczny i częste zmiany dekoracji w odpowiednich miejscach muzycznych były – trzeba przyznać – precyzyjne i bardzo sprawne.

Rusalka 2

Całość tej jednak dopracowanej inscenizacji psuje trochę zła akustyka sceny i sali ND Brno. W konsekwencji oglądamy śpiewaków, którzy grają bez właściwej dynamiki, a swoje arie i duety wykonują zawsze na proscenium. Kiedy Rusałka wchodzi na scenę w I akcie, zaczyna śpiewać w konkretnym miejscu, metr od orkiestronu, i raczej już się stamtąd nie rusza, zanim nie skończy numeru. Jest to podyktowane pewnie względami muzycznymi, nie reżyserskimi.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART