opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Legendarne nagrania Maurizia Polliniego na sześciu płytach w jednym boxie!

 

Po przesłuchaniu sześciu płyt z rejestracjami dokonanymi przez Maurizia Polliniego w latach 1971-1998 zastanawiam się, czy - i jeśli tak, to w jaki sposób - jego styl wykonawczy ewoluuje. Sądzę, że tak, aczkolwiek bardzo powoli. Prawdopodobnie styl ten zmienił się znacząco w latach sześćdziesiątych XX wieku pod wpływem ciężkiej choroby; innymi słowy, po zwycięstwie w VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, a przed zawarciem kontraktu z Deutsche Grammophon. Tego możemy się jednak tylko domyślać.

Jan Weber scharakteryzował Polliniego tak: „W 1960 roku, podczas VI Konkursu [Chopinowskiego - przyp. M. Ch.], zaznacza się stopniowo wzrastająca przewaga osiemnastoletniego Włocha Maurizia Polliniego, wyróżniającego się spośród reszty uczestników zarówno wyjątkowo starannym wykończeniem dźwiękowym, jak i powściągliwością ekspresji z gatunku, którą reprezentował w tamtych latach Arturo Benedetti Michelangeli [...]. Wysoki stopień samokontroli, tłumiącej jakiekolwiek wybuchy temperamentu, ułatwił artyście dotarcie do Olimpu, ale z biegiem lat maska, którą przybrał, przywarła do niego, stając się symptomem sztuki nie wszystkich dziś porywającej, budzącej jednak niekłamany podziw"1.

Z kolei Władysław Malinowski ocenił na łamach Ruchu Muzycznego występy Polliniego z Filharmonii Narodowej z września roku 1977: „Pozostaje oczywiście pytanie, czy powściągliwość emocjonalna jest u Polliniego rezultatem jego sposobu rozumienia formy, czy też odwrotnie - jest ona przyczyną tego rozumienia. Wedle mego odczucia mamy do czynienia raczej z drugą ewentualnością. Pollini bowiem gra jakby w ukryciu, jakby odczuwał przemożną niechęć wobec sytuacji, w jakiej stawia go publiczny występ. Grając - wznosi bastiony, za którymi może się czuć bezpieczny, przed publicznością pozostawia tylko wartości sprawdzalne, bezsporne. Zachowuje nietykalne incognito, bestii czyhającej nań poza rampą estrady rzucając własną doskonałość"2.

Które słowa, jak nie te relacjonujące występy na żywo, mogą lepiej wyrazić idiom włoskiego pianisty? Pozostawiając Państwu podjęcie decyzji, polecam z czystym sumieniem najnowsze wydawnictwo Deutsche Grammophon pt. Maurizio Pollini. 20th Century. To w końcu aż sześć płyt w cenie zaledwie trzech.

                                                                           Maciej Chiżyński (Res Musica)


1Jan Weber, komentarz do płyty Fryderyk Chopin. International Chopin Piano Competitions.

 The Golden Twelve, vol. 3, Polskie Nagrania PNCD 003, 1990.

2Władysław Malinowski, „Ruch Muzyczny", nr 24 / 1977.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART