GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościLegendarne nagrania Maurizia Polliniego na sześciu płytach w jednym boxie!
Strona 4 z 4
Po przesłuchaniu sześciu płyt z rejestracjami dokonanymi przez Maurizia Polliniego w latach 1971-1998 zastanawiam się, czy - i jeśli tak, to w jaki sposób - jego styl wykonawczy ewoluuje. Sądzę, że tak, aczkolwiek bardzo powoli. Prawdopodobnie styl ten zmienił się znacząco w latach sześćdziesiątych XX wieku pod wpływem ciężkiej choroby; innymi słowy, po zwycięstwie w VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, a przed zawarciem kontraktu z Deutsche Grammophon. Tego możemy się jednak tylko domyślać. Jan Weber scharakteryzował Polliniego tak: „W 1960 roku, podczas VI Konkursu [Chopinowskiego - przyp. M. Ch.], zaznacza się stopniowo wzrastająca przewaga osiemnastoletniego Włocha Maurizia Polliniego, wyróżniającego się spośród reszty uczestników zarówno wyjątkowo starannym wykończeniem dźwiękowym, jak i powściągliwością ekspresji z gatunku, którą reprezentował w tamtych latach Arturo Benedetti Michelangeli [...]. Wysoki stopień samokontroli, tłumiącej jakiekolwiek wybuchy temperamentu, ułatwił artyście dotarcie do Olimpu, ale z biegiem lat maska, którą przybrał, przywarła do niego, stając się symptomem sztuki nie wszystkich dziś porywającej, budzącej jednak niekłamany podziw"1. Z kolei Władysław Malinowski ocenił na łamach Ruchu Muzycznego występy Polliniego z Filharmonii Narodowej z września roku 1977: „Pozostaje oczywiście pytanie, czy powściągliwość emocjonalna jest u Polliniego rezultatem jego sposobu rozumienia formy, czy też odwrotnie - jest ona przyczyną tego rozumienia. Wedle mego odczucia mamy do czynienia raczej z drugą ewentualnością. Pollini bowiem gra jakby w ukryciu, jakby odczuwał przemożną niechęć wobec sytuacji, w jakiej stawia go publiczny występ. Grając - wznosi bastiony, za którymi może się czuć bezpieczny, przed publicznością pozostawia tylko wartości sprawdzalne, bezsporne. Zachowuje nietykalne incognito, bestii czyhającej nań poza rampą estrady rzucając własną doskonałość"2. Które słowa, jak nie te relacjonujące występy na żywo, mogą lepiej wyrazić idiom włoskiego pianisty? Pozostawiając Państwu podjęcie decyzji, polecam z czystym sumieniem najnowsze wydawnictwo Deutsche Grammophon pt. Maurizio Pollini. 20th Century. To w końcu aż sześć płyt w cenie zaledwie trzech. Maciej Chiżyński (Res Musica) 1Jan Weber, komentarz do płyty Fryderyk Chopin. International Chopin Piano Competitions. The Golden Twelve, vol. 3, Polskie Nagrania PNCD 003, 1990. 2Władysław Malinowski, „Ruch Muzyczny", nr 24 / 1977. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |