GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSensacyjna płyta z utworami Cristofara Caresany!
Strona 1 z 3 Czy potrafilibyśmy wymienić choćby trzech kompozytorów doby baroku, którzy tworzyli w Neapolu przed przybyciem Alessandra Scarlattiego, czyli przed rokiem 1683? Jeszcze dwadzieścia pięć lat temu chyba byłoby to niemożliwe, bo twórczość kompozytorów działających na południu Półwyspu Apenińskiego stanowiła wtedy białą plamę na mapie dziejów sztuki dźwięku. Tymczasem rewolucja, która dokonała się w wykonawstwie muzyki dawnej, sprawiła, że powstają zespoły grające na instrumentach historycznych lub ich kopiach. Próbują one interpretować muzykę dawną w sposób możliwie najbardziej zbliżony do tego, jak ją wykonywano kilkaset lat temu. Czy to w ogóle wykonalne? Twierdzę, że niekoniecznie; wszak współcześni badacze muzyki dawnej opierają się jedynie na metodzie komparatystycznej (i synchronicznej, i diachronicznej) oraz na różnego rodzaju zapiskach, np. pracach teoretycznych lub korespondencji.
Intensywny rozwój wykonawstwa historycznego ma także miejsce we Włoszech, gdzie w roku 1987 w Neapolu Antonio Florio powołał do życia zespół Cappella della Pietà de' Turchini. Florio - z wykształcenia wiolonczelista, pianista i kompozytor - od ponad dwóch dekad odkrywa przed światem perły zapomnianej neapolitańskiej muzyki barokowej. W latach 90. ubiegłego stulecia nagrywał m. in. dla nieistniejącej już wytwórni Opus 111, a trzy lata temu przeszedł pod skrzydła hiszpańskiego prestiżowego wydawnictwa Glossa, zmieniając nazwę na I Turchini di Antonio Florio.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |