opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

93 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Aida" wróciła na afisz Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Splatające się z sobą emocje występujących postaci budowali sami soliści, na zasadzie każdy tak, jak potrafi i tak, jak graną postać rozumie. Tytułowa bohaterka, bułgarski sopran Elena Baramowa sztuką aktorską raczej nie imponuje.

Image

Najchętniej stała przodem do publiczności i od czasu do czasu ruszyła jedną albo drugą ręką. Tego typu warsztat aktorski stosowała nawet wtedy, gdy brała udział w duecie O terra adio, zresztą nie tylko w nim, bo i w słynnej arii Ritorna vincitor nie pokazała zmiennych uczuć, jakie nią targają. Z wkładki obsadowej wynika, że tę partię, w tej samej produkcji śpiewała już w 2005 roku. Niezależnie od ładnej barwy mocnego, spintowego głosu perfekcją wokalną nie za bardzo imponowała. Wiadomo, że etiopska niewolnica musi posiadać liryczne umiejętności wokalne, aby śpiewać delikatnie i subtelnie. Głównie w wielkiej arii O Patria mia nad Nilem, gdzie głos w wysokim C wznosi się w arcytrudnym pianissimo crescendo trwającym przez prawie dwie oktawy. Niestety śpiewaczka tego wymogu nie respektowała. Aida wysokie C musi zaśpiewać aż czterokrotnie. Poza żenującym wykonaniem w powyższej arii, także w innych trudnych dramaturgicznie momentach zawodziła: w dwukrotnym fortissimo na tle całego zespołu w scenach zbiorowych I i II aktu, a ponadto w duecie z Amneris. Zbyt często wyrazem artystycznym całkowicie rozczarowała.

Partię Amneris z właściwą sobie sztuką kreowała dobrze znana polskiej publiczności Małgorzata Walewska.

Image

Stworzyła konsekwentnie budowaną przez siebie delikatną postać niewiasty, zakochanej w Radamesie do tego stopnia, że z powodu dumy oraz zazdrości, a także nie spełnionych uczuć potrafiła żebrać o miłość. Solistka umiejętnie łącząc gest aktorski z wokalnym wyrazem nadała prawdziwy blask dumnej córce Faraona, jednocześnie będącej normalną kobietą. Jeśli zdarzały się momenty, w których jej średnica nie była słyszalna, to następowały w wyniku zbyt głośno grającej orkiestry. Chociaż niedoróbką technicznej natury również było niewłaściwe wyrównanie głosów biorących udział w duecie, bądź innej scenie zespołowej. Jak miejscami niewygodnie dla Amneris kompozytor skonstruował rolę. To jest powszechnie wiadomo i w kwestii kierownika muzycznego przedstawienia pozostaje zwrócenie uwagi na wyrównane brzmienie głosów solistów. Naturalnie w przypadku Małgorzaty Walewskiej, dobrze radzącej sobie w scenie sądu nad Radamesem, czekałem na akt IV, ponieważ w tym akcie jako Amneris na scenie nowojorskiej Metropolitan Opera wystąpiła 26 października 2005 roku. Tu akurat niewiele ma do zaśpiewania, lecz w wyrazie artystycznym odniosła sukces.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART