opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Hrabina Marica" Emmericha Kálmána w Teatrze Muzycznym w Gliwicach

W pewnym momencie przedstawienia nowej inscenizacji tej popularnej operetki reżyserowanej przez Henryka Konwińskiego pada wprowadzone przez Jacka Mikołajczyka, autora dialogów, znane zdanie: "prawdziwego mężczyznę poznaje się nie po tym jak zaczyna, lecz jak kończy". Przekładając to na opis premierowego przedstawienia (piątek 20 listopada) należy stwierdzić, że przez dwa akty widz siedzi lekko znudzony, by w nagle trzecim odnaleźć w toczącej się akcji poczucie humoru i dystans do operetkowej rzeczywistości.

Image 

Zanim jednak da się ponieść dobrej zabawie musi przez pierwsze dwa akty obserwować jak reżyser nie siląc się na większą inwencję twórczą ogrywa dawno znane operetkowe schematy tak w układzie scen jak i prowadzeniu postaci. Brak troski o większą wiarygodność postaci, że o dystansie i poczuciu humoru nie wspomnę. Najbardziej na tym ucierpiał I akt potraktowany ciężkawo i zbyt serio! Dopiero pojawienie się w ostatnim akcie ekscentrycznej Księżnej Cudenstein (dobra Danuta Orzechowska) i jej dwóch towarzyszy przyniosło humor i dystans w scenicznej akcji i w wartko prowadzonych dialogach. Wolałbym jednak by dobrze wymieszany w dawkach liryzm, humor i dystans do sytuacji i postaci bawił mnie i wzruszał przez całe przedstawienie. Na szczęście w miarę interesująca jest w tym przedstawieniu przestrzenna scenografia Ireneusza Domagały, szczególnie w II i III akcie oraz lekkie, barwne i stylizowane na epokę fin de siècle kostiumy Małgorzaty Słoniowskiej. Równie interesująco wypadły ułożone przez Henryka Konwińsskiego obie scenki baletowe w II akcie, było dynamicznie i z tanecznym temperamentem. Muzykę do tych tanecznych popisów opracował Andrzej Marko.  

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART