GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Ariadna na Naxos" w Operze Bałtyckiej
Strona 1 z 3
Opery Richarda Straussa ze względu na trudności, jakie stawia wykonawcom muzyka oraz wysublimowany język muzyczny rzadko goszczą na polskich scenach. Opera Bałtycka jako pierwszy polski teatr operowy sięga po ten niezwykły tytuł. Niezwykły? Ariadna na Naxos nie jest banalną historią miłosnego trójkąta z trucizną w finale. To muzyczny dyskurs na temat, który jest bliski każdemu wrażliwemu człowiekowi, artystom, ludziom kochającym sztukę. Opera opowiada o starciu dwóch sił: kultury masowej i elitarnej.
Jej akcja rozgrywa się w domu najbogatszego człowieka Wiednia, ale to może być również bogacz z Moskwy, Londynu, czy Gdańska. To metaforyczna postać "właściciela" artystów. Płaci, wymaga i chce decydować o zawartości dzieł sztuki. Artyści zawsze byli niewolnikami mecenasów i zawsze potężnym motorem sztuki był bunt wobec tej zależności. Dzisiaj w świecie powszechnego materializmu nie jest on tak widoczny. Ale wciąż są tacy, którzy nawet wobec tak "sprawiedliwego" mecenasa, jakim jest demokratyczne społeczeństwo, buntują się i walczą o kreowanie tych wartości, jakie sami wyznają. Opera Bałtycka należy dzisiaj do wąskiego grona tych buntowników. Jest przekonana, że przymus zaspokajania masowych potrzeb jest dla sztuki śmiertelnym zagrożeniem. Jej głos jest elitarnym luksusem w świecie totalnej konsumpcji. Próby podawania na jednym talerzu efektownych bredni na modłę powszechnych gustów razem z poezją wielkich, bezkompromisowych myślicieli prowadzi do skażenia duszy i zamienia nasz świat w dom wariatów. O tym opowiada ten spektakl. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |