GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Ariadna na Naxos" w Operze Bałtyckiej
Strona 2 z 3
Opera ma niezwykłą formę. Część pierwsza to prolog. W domu bogacza trwają przygotowania do pełnego atrakcji wieczoru. Nowobogacki między kolacją a pokazem sztucznych ogni pragnie zaprezentować swym gościom trywialna farsę i tragedię. Stwierdza jednak, że zajmie to zbyt dużo czasu i każe "jakoś tam" połączyć te dwie sztuki. Przy okazji poznajemy kulisy życia operowego: dąsy primadonn, cierpienia artystów, którzy musza iść na kompromis, miłosne intrygi itp. Druga część spektaklu to "teatr w teatrze". Widzimy spektakl odgrywany dla bogacza i jego gości, w którym ukazany zostaje ból Ariadny, porzuconej przez kochanka. Wesoła i zalotna Zerbinetta usiłuje uświadomić Ariadnie (w niezwykle efektownej, piekielnie trudnej i trwającej 15 minut arii), że zapomni o cierpieniu dzięki nowej miłości.
Te dwie postaci kobiece reprezentują odmienne postawy. Zarbinetta traktuje życie jako dobrą zabawę, a Ariadna - jako zachowywanie wierności zasadom. W inscenizacji gdańskiej symbolizują one sztukę popularną i elitarna. Ariadna jest artystką, nie potrafi pogodzić się z faktem, że sztuka popularna zawładnęła masami. Uprawiając swój elitarny zawód artystki, poszukując prawdy i wzruszenia w świecie, który wydaje się, chce zupełnie czegoś innego - blichtru i chwilowego zapomnienia, czuje się niekomfortowo, jest bliska schizofrenii. Mimo to postanawia kontynuować swoje powołanie. Można mieć nadzieję, że dzieło Straussa w tej inscenizacji wzbudzi w widzach potrzebę obcowania ze sztuką mądrą, piękną i najwyższych lotów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |