opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

24 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Mireille" w Opéra National de Paris

 

Obejmujący właśnie stanowisko dyrektora tej prestiżowej placówki Nicolas Joël, poprzednio kierujący przez wiele lat Théâtre du Capitole w Tuluzie, postanowił przy okazji inauguracji swych rządów zmienić tę sytuację i na otwarcie sezonu przedstawić nową inscenizację Mireille, wpisując ją tym samym do repertuaru czołowego teatru operowego Francji. Stała się jednak rzecz dosyć niespodziewana, gdyż to reklamowane z rozmachem wydarzenie zamieniło się w nieprzychylnie nad Sekwaną komentowaną porażkę. Pomijam już fakt, iż nie podważając słuszności rehabilitacji opery Gounoda - i to niezależnie od jej ewidentnych słabości - można sobie wyobrazić rozpoczęcie sezonu ważniejszym w dorobku sztuki lirycznej dziełem. Wszakże głównym grzechem Joëla okazało się wystawienie Mireille w jego własnej, zadziwiająco nieudanej, bo sięgającej do zakurzonej i od dziesiątków lat już porzuconej estetyki, reżyserii. Prawdą jest, że były szef Opery w Tuluzie nigdy nie zaskakiwał nowatorstwem swych świadomie tradycyjnych - chociaż pociągających elegancją i wizualną atrakcyjnością - inscenizacji, aliści chyba nikt nie podejrzewał, iż zaryzykuje on wyprawę w krainę totalnego bezguścia. Nie wiadomo przy tym czy chodzi tutaj o rodzaj źle wróżącego na przyszłość manifestu artystycznego, o prowokacyjną reakcję wobec ustępującego ze stanowiska i niezwykle kontrowersyjnego poprzednika: Gérarda Mortiera, czy po prostu o wyjątkowo nieszczęśliwy wypadek przy pracy.

Otóż wydaje się, że najlepszym sposobem na ukazanie dzieła Gounoda w jak najlepszym świetle jest nie koncentrowanie się na jego słabej konstrukcji dramatycznej i niepotrzebnym odsłanianiu niekonsekwencji librecisty, lecz raczej pokazywanie zawartej w tej operze delikatnej nostalgii i czystej poezji oraz wydobywanie z niej prowansalskich "zapachów" i klimatów. Joël poszedł jednak drogą absurdalnej dosłowności i naiwnej ilustracyjności, które dla współczesnego widza są już zupełnie nie do przyjęcia. Oto bowiem reżyser, a także współpracujący z nim Ezio Frigerio (scenografia) i Franca Squarciapino (kostiumy), odrywają Mireille od jej prowansalskiego kontekstu, a w zamian za to serwują nam kiczowate obrazki w rodzaju pokrytego łanem zboża pola, tekturowego i w dodatku niezręcznie zmontowanego tła, wiszącego nad Rodanem pocztówkowego księżyca, sztucznych kwiatów zdobiących wciągniętą na scenę kariolę czy groteskowo-dziwacznych tańców. Nie ma w tym wszystkim żadnego śladu reżyserskich koncepcji i pomysłów ani choćby próby prowadzenia jakichkolwiek działań aktorskich.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART