opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

40 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Faust" Wilsona w Operze Narodowej

Zgodnie z tradycją, do pierwszego aktu Wilson zaprojektował pracownię Fausta, ale nie jest to mały gabinet, lecz monumentalna trój-poziomowa biblioteka. W kolejnych aktach tę architekturę zastąpi typowa dla Wilsona minimalistyczna scenografia, której podstawą jest świetlany ekran i proste rekwizyty. W scenach z jarmarkiem były to diagonalne platformy z wertykalnymi elementami.

Image 

Natomiast ogród Małgorzaty to czarna przestrzeń z kilkoma białymi kwiatami, wypunktowanymi światłem; scenę w kościele wyznaczał współczesny witraż, czyli wielokolorowy jakby spikselowany ekran (użyty również na okładce programu); scenę na ulicy zaś biały zarys budynków, czyli graficzna linia ustawiona perspektywicznie, a Góry Hartzu - trzy ażurowe drewniane konstrukcje. Co z pewnością nie wyszło Wilsonowi w tej inscenizacji, to Noc Walpurgii w lustrzanych panelach, której choreografię zaprojektował Jonah Bokaer. Raczej tradycyjna forma baletu i baletnice w czerwonych tiulowych tutu z rogami i skrzydłami nie pasują stylistycznie do Wilsonowskiej estetyki.

Image

Jeden z widzów, dosyć młody, który siedział kilka rzędów za mną, który przy okazji owacji dosyć głośno buczał, wychodząc bardzo głośno wypowiadał swoją opinię na temat inscenizacji Wilsona. Narzekał przede wszystkim, że nie ma w nim żadnych emocji. Rzeczywiście, żadnych melodramatycznych emocji nie ma w ogóle u Wilsona i nie ma ich w związku z tym w Fauście. Jego teatr nie operuje realistycznymi efektami i nie gra na emocjach widzów. Co szczególnie jest widoczne w scenie pojedynku Walentego z Faustem. Aktorzy nie biegają po całej scenie ze szpadami, a Walenty nie umiera w gwałtownych konwulsjach przez 15 minut. Wilson cały pojedynek sprowadził do jednego gestu i minimalnego ruchu. Natomiast Walenty, którego zagrał Artur Ruciński, bardzo powoli kładzie się na scenie i na dłoni układa swoją głowę. W jego śmierci jest więcej rezygnacji i spokoju, niż okrucieństwa, które zawierają jego ostatnie słowa przeklinające Małgorzatę. Emocje są obecne w Fauście i są one wyjątkowo silne, lecz są one wpisane w warstwę muzyczną, której Wilson z cała premedytacją nie ilustruje. Podobnie jak i unika jednoznaczej interpretacji, zostawiając ją całkowicie widzowi.

                                                                 Ewa Kara


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART