opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

40 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Faust" Wilsona w Operze Narodowej

 

A to prawdopodobnie za sprawą mitu Fausta, z którym Wilson jest szczególnie zaznajomiony, choćby poprzez najważniejszy tekst amerykańskiego teatru awangardowego XX wieku Doktor Faustus zapala światła (Doctor Faustus Lights the Light, 1938) Gertrudy Stein, który wyreżyserował w 1992.

Image 

Jak sam powiedział przed spektaklem, Faust i Mefistofels nie są dla niego "dwiema różnymi postaciami, lecz jedną i tą samą. Nie mogą istnieć bez siebie. Dopiero razem stanowią prawdę o naszej dwoistej naturze". I w zasadzie przez to podwojenie postaci, umownie sygnowane takim samym kostiumem - czerwonym aksamitnym garniturem, który nosi młody Faust i Mefistofeles, cały spektakl jest Mefistofelesowski, pomimo iż w oryginalnej koncepcji cała opera skupia się na wątku miłosnym Fausta i Małgorzaty. A młody bas z Rosji Vladimir Baykov także bardzo umiejętnie potrafił skupić na sobie uwagę publiczności. I bez mrugnięcia okiem robi miny do widzów, bo to on jest tutaj Mistrzem Ceremonii, a jego świetną partnerką, równie z komiczną nutą zagraną, była Katarzyna Suska, która zagrała Martę.

Image

Wilson zazwyczaj pracuje z bardzo dobrymi i znanymi śpiewakami operowymi. W Warszawie natomiast prawie cała obsada, to młodzi śpiewacy na początku kariery, ale już mający za sobą debiuty na ważnych scenach operowych. Partię Małgorzaty zaśpiewała poprawnie, ale z pewnymi technicznymi problemami, włoska sopranistka Anna Chierichetti. Opera Gounoda jest szczególnie wymagająca pod względem partii tenora, czyli Fausta, z którą bardzo niewielu śpiewaków potrafi sobie poradzić (nawet w prapremierowej obsadzie z 1859 r. Hectora Gruyera zastąpił Joseph Barbot). W Warszawie w premierowym spektaklu tytułową rolę zagrał hiszpański tenor José Luis Sola. Jego metamorfoza ze starego zgorzkniałego starca w młodego, przystojnego Faust była szczególnie intrygująca, bo Sola nie wygląda jak stereotypowy tenor (mały i gruby), lecz warunki zewnętrzne ma świetne: jest wysoki i szczupły, i sprawnie poradził sobie z choreografią Wilsona. I jak większość postaci Wilsona, podczas uwertury Faust wchodzi na scenę tyłem z lewą ręką wyciągniętą do tyłu, a prawą do przodu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART