GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTerror i bunt
Strona 1 z 2
Przedstawienie baletowe w dwóch aktach Zniewolony umysł jest przejmujące z uwagi na sam pomysł, surową scenografię, wyraziste układy taneczno-pantomimiczne i muzykę, która doskonale pasuje do libretta Roberta Bondary. To nie jest okazja do zaprezentowania sprawności i gracji tancerzy, to pełnokrwista historia dramatyczna wypowiedziana językiem nowoczesnego baletu.
Choć pierwowzorem i inspiracją do spektaklu w Operze Nova w Bydgoszczy miał być esej Czesława Miłosza o uleganiu tyranom epoki stalinizmu, to jednak do odbioru przedstawienia w wykonaniu artystów baletu ta wiedza nie jest potrzebna. Tancerze swoimi gestami doskonale oddają nastrój przemocy i zniewolenia, które zagarnia coraz szersze kręgi w małej społeczności. Z początku wygląda to na pomurą historię o uleganiu charyzmatycznemu przywódcy Tyrannosowi (w tej roli wyrazisty i dynamiczny Piotr Kobierzyński), ale jego pomocnicy (Wiktor Dieriewianko i Igor Nachonechnyi) stosują coraz bardziej wyrafinowane metody ucisku, zastraszania i narzucania swej woli.
Artyści potrafią ukazać ruchem i postawą swój strach, rezygnację, pokorę wobec ciemiężycieli. Z początku stanowią jeszcze wspólnotę, co od czasu do czasu symbolizuje statyczny układ, jakby zastygły w bezruchu wzór matematyczny złożony z ludzkich postaci. Te sekwencje są oryginalne i piękne również w połączeniu z minimalistyczną muzyką Philipa Glassa, bo czytelnie oddają nastrój beznadziejności - widz i słuchacz zarazem instynktownie wyczuwa, że w sytuacji bohaterów nic nie ulegnie zmianie.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |