opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2022       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Manru 669-222.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyka Marina Marais w kreacjach La Bellemont

Zespół La Bellemont został założony latem 2007 roku przez trójkę młodych muzyków z Hiszpanii - gambistkę Sarę Ruiz, klawesynistkę Laurę Puerto oraz teorbistę Rafaela Muñoza - z intencją wykonywania francuskiej muzyki barokowej na violę da gamba i basso continuo. Ich pierwsza płyta, zatytułowana La voix de la viole (Głos violi), ukazała się w 2011 nakładem wytwórni Brilliant Classics. Znalazło się na niej jedenaście kompozycji Marina Marais (1656 - 1728) oraz po jednym utworze przeznaczonym na teorbę solo lub klawesyn solo Roberta de Visée'a (ok. 1650 - ok. 1732), Angela Michele'a Bartolottiego (1615 - 1681) i Gasparda le Roux (ok. 1660 - ok. 1720). Częstotliwość dźwięku a' przyjęta dla tego nagrania wynosi 415 Hz.
 
La Bellemont-Marais

Postać Marina Marais kojarzymy dziś przede wszystkim z filmem Wszystkie poranki świata (1991). Artysta był mistrzem w grze na violi da gamba, czyli drugim - oprócz klawesynu - charakterystycznym instrumencie barokowej muzyki francuskiej. Kształcił się równolegle jako kompozytor i wirtuoz, pobierając lekcje u największych autorytetów epoki; harmonii i kontrapunktu uczył go Jean-Baptiste Lully, a tajników gry na violi da gamba - Pan de Sainte-Colombe. Opanował ją do tego stopnia, że wersalska świta przypisywała jej przymioty "anielskości", w opozycji do "demonicznego" wykonawstwa innego królewskiego kompozytora i gambisty Antoine'a Forqueraya. Marais zaskarbił sobie serca dworzan typowo francuskim idiomem tworzonych przez siebie dzieł; nie tylko odznaczających się delikatnością, barwnością oraz elegancją, ale także głębokich w wyrazie, introwertycznych i skłaniających do refleksji. Zaskarbił sobie również łaskę samego Króla Słońce, który w 1679 mianował go swym czołowym gambistą. Funkcję tę będzie pełnił przez kolejne czterdzieści sześć lat, pisząc na violę da gamba utwory o różnym stopniu skomplikowania, przeznaczone zarówno dla amatorów, jak i dla członków kapeli królewskiej. Był autorem niezwykle płodnym. Według Joseby Berrocala, autora eseju zamieszczonego w dołączonym do płyty komentarzu, Marais pozostawiał po sobie - zgodnie z zaproponowanym przez siebie rytmem pracy - średnio czterdzieści kompozycji dziennie. Jednakże za życia opublikował jedynie niektóre z nich, zbierając je w pięciu księgach opatrzonych wspólnym tytułem Pièces de viole (Utwory na violę da gamba). Zresztą viola da gamba nie była wyłącznym obiektem jego twórczych inspiracji. Pisał także opery i muzykę sakralną.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART