opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

51 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyka Marina Marais w kreacjach La Bellemont

 

Prezentowane nagrania mają kilka zalet. Po pierwsze - jakość wykonania. Artyści kreują tę muzykę z pasją. Z jednej strony odnajdujemy w ich interpretacjach młodzieńczą energię - np. w wirtuozowskim Wielkim balecie - z drugiej strony natomiast stoicki spokój, nasycony niekiedy szczyptą kontemplacji z domieszką smutku, np. w miniaturze zatytułowanej Skarga. Jest tu też pierwiastek quasi-improwizacyjny - choćby w Fantazji - oraz pęd ku żarliwej namiętności, zwłaszcza w Marzycielce.

Po drugie - brzmienie. Dźwięk, którym operują muzycy, przenosi nas wprost do Francji doby panowania Ludwika XIV, a to za sprawą epokowych instrumentów lub ich kopii: anonimowej violi da gamba z roku około 1700, klawesynu Reinharda von Nagela, sporządzonego na podstawie modelu Blancheta z roku 1730, oraz teorby, wykonanej w roku 1983 przez Lourdesa Uncillę. Violę da gamba cechuje brzmienie surowe i chropowate. Pomimo tej ascetyczności, jej dźwięk jest pełny i nasycony gamą nastrojów, od zadumy po emfazę. W miejscach utrzymanych w wolnych tempach ujawnia się jej majestatyczny charakter i zdolność do imitowania ludzkiego śpiewu, a w przebiegach szybkich - wrodzona skłonność do uwodzicielskiej wirtuozerii. I choć owa barokowa "królowa" instrumentów ma dosyć ciemną barwę, towarzystwa dotrzymuje jej na każdym kroku - jasny niczym sam Król Słońce - klawesyn wraz z delikatną i skromną "dwórką", teorbą.

Wreszcie, po trzecie, omawiany materiał dźwiękowy został wyselekcjonowany i ułożony w taki sposób, aby tworzyć dobrze skrojony godzinny koncert, utkany na zasadzie kontrastów - brzmieniowych, wyrazowych i rytmicznych. Rozpoczyna się on subtelnym Preludium na teorbę solo Roberta de Visée'a, po którym attacca następuje sielska Musette Marais; to utwór bardzo osobliwy, jej początkowe nuty bowiem są tożsame - pod względem interwałowym i rytmicznym - z początkowymi nutami Prząśniczki Moniuszki. Innym dziełem godnym uwagi jest melancholijny Tombeau pour M. de Sainte-Colombe, będący hołdem złożonym przez Marais pamięci mistrza. Stanowi ono serce koncertu i jest drugie pod względem czasu trwania. I mimo że w zamyśle kompozytora funkcjonuje jako ostatnie ogniwo Suity e-moll, na krążku pojawia się jako twór autonomiczny. O ile bezpośrednio po Tombeau pour M. de Sainte-Colombe usłyszymy przerywnik w postaci miniatury na teorbę solo, o tyle przed słynnymi Kupletami na temat La Folii Marais - przedostatnim i zarazem najdłuższym utworem tego albumu - usłyszymy przerywnik w postaci miniatury klawesynowej. Tytułowa folia to dawny taniec wywodzący się z Półwyspu Iberyjskiego, którego nazwa wskazuje na "szaleństwo", "obłęd". W przypadku Kupletów..., ów obłęd przejawia się oczywiście na płaszczyźnie stałej formuły ostinatowej - opartej na ośmiu funkcjach harmonicznych - trzydziestu dwóch arcywirtuozowskich wariacji. Płytę zamyka wykonana wzorem bisu Marzycielka, pozwalająca artystom popisać się muzykalnością i złapać oddech przed ewentualnym kolejnym bisem, którego tutaj już nie usłyszymy. No cóż... Chyba pozostanie nam po prostu czekać na ich następny iście koncertowy album.

                                                                               Maciej Chiżyński (Res Musica)


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART