GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Nos" Szostakowicza w Opéra national de Lyon
Strona 3 z 4 Przez całe przedstawienie jesteśmy wprost przytłaczani pojawiającymi się na różnych wysokościach i zredagowanymi po rosyjsku lub angielsku napisami, obracającymi się wokół własnej osi wycinankami, które w magiczny sposób układają się nagle w wizerunek Szostakowicza lub Stalina, zdjęciami kompozytora, które z kolei ustępują miejsca fragmentom niemych i pokazujących go przy fortepianie filmów, najrozmaitszymi obrazkami, geometrycznymi i nawiązującymi do suprematyzmu Kazimierza Malewicza rysunkami, przelatującymi przez scenę cieniami, które również się niekiedy włączają w akcję: na przykład cień konia wyciągającego za kulisy jeden z elementów scenografii.
Wydaje się jednak, że to właśnie prezentowany pod różnymi postaciami tekst (strzępy gazet, pisane na żywo litery, fruwające kartki, wyświetlane napisy...) jest ważnym elementem tej szalonej, metaforycznej i wciągającej bez reszty wizji, tak sugestywnie oddającej klimat intelektualnego wrzenia Leningradu z lat dwudziestych minionego wieku.
O zawrót głowy przyprawia też panujący na scenie nieustanny ruch: wszyscy tutaj biegają, podskakują, gestykulują, przechadzają się, ale czynią to w precyzyjny i dokładnie przemyślany przez inscenizatora sposób.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |