GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Nos" Szostakowicza w Opéra national de Lyon
Strona 2 z 4 W Moskwie Nos wystawiono po raz ostatni w 1931 roku, po czym opera ta pod naporem ideologicznej krytyki - i po części również na prośbę czującego realne zagrożenie kompozytora - całkowicie zniknęła z repertuaru. Powróciła triumfalnie na afisz dopiero w 1974 roku, za sprawą dyrygenta Giennadija Rożdiestwienskiego i reżysera Borysa Pokrowskiego, ale, pomimo powszechnego uznania dla wartości tego arcydzieła, jest ono wystawiane bardzo rzadko, głównie ze względu na trudności inscenizacyjne i obsadowe. I oto teraz doczekaliśmy się fascynującej realizacji utworu Szostakowicza - przygotowanej w koprodukcji z nowojorską MET i francuskim festiwalem w Aix-en-Provence - dokonanej przez wybitnego plastyka, filmowca i reżysera teatralno-operowego: Williama Kentridge'a. Satyryczno-absurdalna historia asesora kolegialnego Kowalowa, który budząc się rano stwierdza ze zdziwieniem brak nosa, i którego nos pojawia się nagle w Katedrze Kazańskiej w mundurze Radcy Zwyczajnego, staje się dla pochodzącego z Afryki Południowej artysty pretekstem do zbudowania fantazyjnego, szalonego i oszałamiającego wirtuozerią plastyczną spektaklu. Kentridge - oraz współpracujący z nim Sabine Theunissen (scenografia), Greta Goiris (kostiumy), Urs Schönebaum (oświetlenie) i Catherine Meyburgh (wideo) - nie tylko po mistrzowsku żongluje rozmaitymi gatunkami, konwencjami i kluczami interpretacyjnymi, ale także demonstruje jedyną w swoim rodzaju alchemię pomiędzy rysunkową animacją, projekcjami wideo, brawurowo prowadzoną grą aktorską i śpiewem. Unosząca się kurtyna odsłania przepastną przestrzeń sceniczną przedzieloną w połowie jej wysokości kładką, po której będzie między innymi krążył ilustrowany wyświetlaną animacją papierowych wycinanek lub ulepioną z papier maché figurką nos. Niektóre sceny rozgrywane są na znacznie zawężonych i odsłanianych za pomocą jakby odchylającej się kartki przestrzeniach (na przykład epizod w zakładzie golibrody), co przypomina system stosowany w książeczkach dla dzieci.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |