GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Cyganeria" Pucciniego w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 2 z 4 Trudnym do przecenienia walorem wizualnej warstwy spektaklu, nad którą wraz z reżyserem pracowali też Michael Levine (dekoracje i kostiumy) i Jean Kalman (oświetlenie) jest uniknięcie epatowania widzów kiczowato-pocztówkowymi widoczkami paryskiego Montmartre'u - jak to się często w przypadku tej opery zdarza - oraz zrezygnowanie z ilustracyjności na rzecz kreowania atmosfery i ducha Paryża z przełomu XIX i XX wieku. Robert Carsen stara się przede wszystkim znaleźć oddziaływujące na widza metafory wizualno-poetyckie, czego najlepszym przykładem jest już pierwsza, ukazująca śnieżny pejzaż, odsłona. To w takiej właśnie białej scenerii pracują młodzi artyści, siedzący przed białą kartką papieru czy białym płótnem, spragnieni życia, a zarazem podekscytowani drzemiącym w nich niepokojem przed symbolizowaną ową bielą niemocą twórczą. Wymowny jest też widok porywanych przez wiatr kartek, uświadamiający nam kruchość i ulotność wszelkich ludzkich działań. Z kolei ciasnotę służącej czwórce przyjaciół za mieszkanie mansardy sugerują nieliczne i stłoczone przedmioty, przy czym reżyser stosuje tu frapujący zabieg przeniesienia owego skromnego pomieszczenia z poddasza na dach, dzięki czemu otwiera przed nami nieograniczoną i również symboliczną przestrzeń wolności i snutych przez tych młodych ludzi marzeń.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |