GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Traviata" w Krakowie
Strona 1 z 2 19 czerwca 2011 odbyła się, od dawna zapowiadana i oczekiwana z ciekawością, premiera Verdiowskiej Traviaty, ostatniej części zwanej przez Włochów "trilogia tragedia" (Rigoletto 1851, Trubadur 1853 i Traviata 1853). To jedna z tych najpopularniejszych i najbardziej lubianych oper kompozytora. Libretta (Francesco Maria Piave) opartego na Damie kameliowej Aleksandra Dumasa nie trzeba nikomu przypominać.
Reżyser krakowskiej inscenizacji (znany w Krakowie z Czarnej maski i Damy Pikowej), Krzysztof Nazar, akcję opery umiejscowił w czasach współczesnych, wychodząc z założenia, iż Violetta jest osobą, która dowiadując się o swej śmiertelnej chorobie, "chce żyć łatwo i przyjemnie. Nie określamy jej zawodu". A w przedpremierowym wywiadzie prasowym, zastrzegł, iż "nie odbiera publiczności prawa do porównań i komentarzy". Recenzje prasy codziennej (Rzeczpospolita, Dziennik Polski, Polska Gazeta Krakowska) były oczywiście różne, raczej pozytywne, choć bardziej zwracające uwagę na stronę inscenizacyjną. A jest to przecież opera, w której śpiew oraz interpretacja wokalna mają, jeżeli nie najważniejsze, to pierwszoplanowe znaczenie. Odtwórczyni partii tytułowej, znakomita śpiewaczka Edyta Piasecka-Durlak, to bodaj najlepiej zbudowana psychologicznie postać tej inscenizacji. Artystka prowadzi ją też niezwykle konsekwentnie. Jej aktorstwo jest świadome, a kreacja wokalna - wyborna. Gdy w pierwszych dwu aktach (Libiamo i Un di felice) wydaje się trochę jakby "premierowo" stremowana, czy zmęczona próbami, to już w wielkiej arii (E strano) była taką, jaką chciał Verdi, czyli una donna la prima forza (śpiewaczką najwyższej miary).
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |