GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościLizbona: Dni Nino Roty w Teatro Nacional de São Carlos
Strona 1 z 4
Kierowany obecnie przez Martina André Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie jest jedyną placówką operową, jaka funkcjonuje na terenie Portugalii. I choć międzynarodowa krytyka muzyczna nie poświęca jej zawsze należytej uwagi, koncentrując się raczej na hiszpańskich premierach w Barcelonie, Madrycie i Walencji, to poziom prezentowanych w Lizbonie realizacji zasługuje przecież na większe zainteresowanie i szczery szacunek. W bieżącym sezonie można tu było między innymi obejrzeć udane inscenizacje Jasia i Małgosi Engelberta Humperdincka, Katii Kabanowej Leosza Janaczka, zaprezentowanych w trakcie tego samego wieczoru Gianni Schicchiego Giacomo Pucciniego i Blue Monday Georgea Gershwina, Banksters Nuno Côrte-Reala, a ostatnio farsy muzycznej Il cappello di paglia di Firenze Nino Roty. To właśnie tę ostatnią pozycję udało mi się w maju w stolicy Portugalii obejrzeć. Chodzi tutaj o operę powstałą na podstawie wodewilu Un chapeau de paille Eugène Labiche'a, francuskiego autora około stu krótkich sztuk, który za sprawą tej pięcioaktowej komedii, wykreowanej w paryskim Palais Royal w 1851 roku, osiągnął triumfalne przyjęcie ze strony publiczności. Nie sposób w tym miejscu streścić nieprawdopodobną akcję rzeczonej sztuki, albowiem mamy tu do czynienia z teatrem absurdu, w którym nieznaczący incydent (koń pogryzł kapelusz pewnej damy) wyzwala na zasadzie reakcji łańcuchowej całą serię komplikacji i nieporozumień, doprowadzających głównego bohatera niemalże do szaleństwa i pogrążających jego otoczenie w kompletnym osłupieniu, a to wszystko z tego powodu, że uroczystości ślubne nie przebiegają według wcześniej zaplanowanego scenariusza. Otóż te wszystkie okoliczności, bez przerwy uniemożliwiające głównemu protagoniście Fadinardowi wstąpienie w związek małżeński, kojarzą się nieodparcie z gagami z filmów Chaplina, Lloyda lub Buster Keatona oraz składają się na wręcz surrealistyczną gonitwę, która ostatecznie znajduje swe szczęśliwe rozwiązanie.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |