GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościLuisa Miller" w Opéra national de Lyon
Strona 1 z 4
Doprawdy trudno zrozumieć dlaczego Luisa Miller Giuseppe Verdiego tak rzadko pojawia się w repertuarze teatrów lirycznych. Chodzi tu przecież o trzecie z kolei dzieło włoskiego kompozytora zainspirowane twórczością Friedricha Schillera (po Joannie d'Arc i Zbójcach), którego tekst stanie się później również impulsem do napisania Don Carlosa. Niektórych inscenizatorów odstrasza zapewne banalne libretto Salvatore Cammarano opowiadające - po raz nie wiadomo który - historię miłosną rozgrywającą się pomiędzy szlachetnymi, wszak niestety pochodzącymi z różnych środowisk społecznych jednostkami, które muszą stawić czoła sprzeciwowi jej kochającego i obawiającego się wynikających z tego uczucia nieszczęść ojca, a także niecnym zamiarom odrażającego i zazdrosnego zdrajcy - oczywiście owa historia kończy się tragiczną śmiercią obojga kochanków. Otóż warto jednak podkreślić, że mamy tutaj do czynienia z ważnym dziełem o charakterze przejściowym w tym sensie, że obok wyraźnych jeszcze tutaj śladów dawnych konwencji, dostrzegamy już w Luisie Miller te cechy, które będą stanowić o dojrzałości artystycznej Verdiego i sile dramaturgicznej jego mającej powstać w niedługim czasie trylogii: Rigoletto, Traviata, Trubadur. Pojawiają się nowe klimaty i skuteczniej oddające zawarte w operze realia formy muzyczne: na przykład śpiewany a cappella (to w tamtych czasach zupełna nowość) kwartet z II aktu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |