GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagner ci mordę lizał
Strona 1 z 2
Spektakl Teatru Powszechnego ma już prawie 5 lat i powstał w epoce najbardziej gorącego polskiego populizmu, kiedy pogardliwe słowa padały rzęsiście, gdy się natrząsano z „wykształciuchów” i Noblistki, gdy niektórzy ukochali sobie silne pięści „kibolskich” zgromadzeń, a skandale konfesjonalne kompromitowały stróżów moralności.
Choć ten czas już mija widownia jest nadal pełna i bardzo żywo reagująca. Mein Kampf Adolfa Hitlera jest oczywiście książką źle napisaną, miejscami bełkotliwą, ale niektóre interpretacje rzeczywistości społecznej i metody postępowania w sytuacjach delikatnych wydają się dziwnie znajome. Nie wszystkie pomysły reżysera Jakuba Skrzywanka i dramaturga Grzegorza Niziołka są dziś czytelne, ale kostiumy Agaty Skwarczyńskiej nadal bawią publiczność.
Do wyobraźni mocno przemawia opowieść führera o tym jak w dzieciństwie i młodości nie miał żadnych odruchów antysemickich, ale potem rozwinął w sobie pogardę, nienawiść, a nawet ludobójcze skłonności nie tylko wobec tej jednej nacji, ale wszystkich, którzy odbiegają od germańskiego wzoru i ideału. Kult siły oraz jej przewaga nad rozumem i tolerancją przebija tu najmocniej. Nazistowska tendencja, by eliminować wszystko co w myśl tej maksymy zdegenerowane, dotyczy także sztuki i tu wkraczamy na teren opery. Wyśpiewane słowo oparte o znakomitą muzykę (choć etycznie zdegenerowaną przez propagandę faszystów) działa bez zarzutu, bo to jeden z najważniejszych atutów gatunku operowego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |