opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

57 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Don Pasquale” Donizettiego w Opéra national de Lorraine w Nancy

Najbardziej zaskakującą metamorfozę przechodzi ukazana tutaj jako sprzątaczka Norina, która absolutnie w niczym nie kojarzy się już z wizerunkiem naiwnej i niewinnej dziewczyny. Zostaje to nam jednoznacznie zasygnalizowane na początku przedstawienia, kiedy to, ukrywając się wraz ze sprytnym Malatestą w kanciapie, oddaje się bez najmniejszych oporów seksualnym igraszkom. W dodatku w inscenizacji Sheadera rzeczywiste intencje Noriny nabierają pewnej dwuznaczności, gdyż tak naprawdę nie wiadomo, czy pragnie ona poślubić Ernesta z miłości, czy może traktuje go instrumentalnie, dążąc cynicznie do przejęcia firmy jego wuja. 

 

Don Pasquale,Nancy 6

 

W finale odnosimy nawet wrażenie, że mamy tu do czynienia z kobietą całkowicie niezależną i w żadnym razie nie mającą zamiaru rezygnować ze swojej wolności wstępując w poważny związek z mężczyzną, kimkolwiek by on nie był.  Wreszcie w ujęciu Shaedera Don Pasquale nabiera niekiedy wymiaru postaci niemalże tragicznej, zdającej sobie sprawę z utraty władzy nad firmą, której prowadzenie stanowiło dlań rację bytu. To jedyny moment, w którym do przedstawienia wkrada się wątek bolesnej melancholii. W rolę tego nieszczęśnika z powodzeniem wciela się włoski baryton Lucio Gallo, którego nieco już zmęczony głos paradoksalnie wzbogaca kreślony przez reżysera wizerunek tytułowego bohatera. U jego boku uwagę przykuwa gęsto nasyconym i szlachetnie brzmiącym barytonem hiszpański artysta Germán Olvera, ucieleśniający doktora Malatestę. Natomiast ciepłym tembrem wyrównanego we wszystkich rejestrach tenora czaruje Marco Ciaponi, sugestywnie ukazujący szeroki diapazon emocji w roli zakochanego - wszak w tej inscenizacji zepsutego bogactwem i pozbawionego ambicji - Ernesto.  Niekwestionowaną gwiazdą wieczoru jest jednak pochodząca z Republiki Południowej Afryki sopranistka Vuvu Mpofu, błyskotliwie śpiewająca partię Noriny. Jej czysty jak kryształ głos o lirycznym brzmieniu i rzadkiej dźwięczności, w połączeniu ze zróżnicowanymi środkami wyrazu i umiejętnością obdarzania bohaterki zadziornym charakterem, wzbudza na widowni entuzjastyczny aplauz. Obsadę wdzięcznie dopełnia występująca w skromnej roli Notariusza Séverine Maquaire, a przygotowany przez Guillaume’a Fauchère’a chór imponuje muzykalnością i bardzo tu pożądaną vis comica. Nad wyrafinowaną potoczystością precyzyjnej, a zarazem porywającej spontanicznością narracji muzycznej czuwa za pomocą wyrazistych gestów belgijsko-amerykański dyrygent (zarazem pianista i kompozytor) Giulio Cilona, stojący na czele Orkiestry Opéra national de Lorraine.

                                                                                 Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART