opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

59 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Don Pasquale” Donizettiego w Opéra national de Lorraine w Nancy

Przygotowanie inscenizacji powierzył Timowi Sheaderowi, specjalizującemu się właśnie w realizacjach lżejszych gatunkowo tytułów, jak odnoszący ostatnio wielki sukces na światowych scenach Jesus Christ Superstar w jego ujęciu. Nieprzeciętny talent tego brytyjskiego reżysera w zakresie umiejętności budowania emanujących finezyjnym humorem spektakli, wspierany tym razem przez Lesliego Traversa (scenografia), Jean-Jacques’a Delmotte’a (kostiumy) i Howarda Hudsona (oświetlenie), przyniosły doskonały rezultat w formie spektaklu lotnego jak bąbelki szampana. Rozgrywa się on w osadzonej na obrotówce scenografii, przywołującej dwa miejsca akcji.

 

Don Pasquale,Nancy 4

 

Pierwsze z nich to biurowiec z umieszczonymi na paru piętrach pomieszczeniami, w których jednakowo ubrani oraz identycznie się zachowujący urzędnicy pracują przed ekranami komputerów. Sheader przyznaje, że w przywoływaniu tej rzeczywistości inspirował się amerykańskim serialem telewizyjnym Sukcesja Jessego Armstronga, opowiadającym o schyłku rządów człowieka stojącego na czele medialnego imperium. Otóż wątkiem przewodnim owego cieszącego się dużą popularnością serialu jest problem sukcesji, o którą walczą w gruncie rzeczy nie nadające się do prowadzenia biznesu dzieci magnata. Organizują przeciwko sobie perfidne intrygi, zawiązują ciągle zmieniające się sojusze i knują podejrzane spiski. W przypadku omawianej inscenizacji w Nancy funkcję potentata pełni Don Pasquale, przeciwko któremu pozostali protagoniści prowadzą chytre manewry w celu doprowadzenia do małżeństwa Noriny i Ernesta, a jednocześnie „oskubania” starego tetryka z odpowiedniej sumy pieniędzy. Po obrocie sceny odsłania się zaś bogate wnętrze prywatnego salonu tytułowego bohatera, z lśniącym parkietem i cennymi ozdobami. W akcie trzecim odgrywająca jakoby rolę wiedźmy Sofronia, czyli zakamuflowana Norina, bezceremonialnie przejmuje władzę w domu pretensjonalnego starca oraz podąża za swymi kaprysami i zachciankami, nadając temu wnętrzu świąteczno-cukierkowaty wygląd. To dlatego pośrodku sceny pojawia się wielka choinka, a zza kulis wyjeżdża po szynach transportująca bożonarodzeniowe prezenty kolejka. Dużą wesołość wśród publiczności wywołuje też widok przebranych za krasnale i wykonujących komiczne elementy choreograficzne (przygotowane przez Steve’a Eliasa) chórzystów. Ciekawym zabiegiem jest nadanie przez reżysera poszczególnym postaciom nieco odmiennego niż w oryginale profilu. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART