GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTo jest teatr w zupełnie ekspresjonistycznym stylu
Strona 1 z 3
Urodzony w Berlinie reżyser pochodzenia tureckiego Ersan Aygün, działający zawodowo pod pseudonimem Mondtag, będącym dosłownym przekładem nazwiska, kluczem do swojej inscenizacji Opery za trzy grosze Bertolda Brechta z muzyką Kurta Weilla w Starym Teatrze w Krakowie uczynił estetykę niemieckiego ekspresjonizmu, kierunku dominującego w sztuce lat dwudziestych ubiegłego stulecia, kiedy powstało to dzieło.
A więc przedstawienie w przeważającej mierze utrzymane jest w monochromatycznej, czarno-białej tonacji (poza kilkoma przypadkami, gdy scena skąpana zostaje w purpurowej, krwawej poświacie), a postacie mają trupio blade, uszminkowane twarze, z zarysowanymi na ich tle ciemnymi konturami. W ten sposób do pewnego stopnia zlewają się w jedno z dekoracjami i powstaje złudzenie malarskiej płaskości. Wszystko to nadaje im upiorny, nieludzki charakter, jak przystało na przestępcze środowisko akcji dwóch londyńskich gangów: żebraków Jonathana Peachuma i włamywaczy Mackie Majchra.
Zarazem koresponduje z nazwiskiem twórcy przedstawienia, oznaczającym „księżycowy dzień”. Czyżby określiło ono jego wrażliwość i sprawiło, że szczególnie bliski jest mu świat mroku (większa część akcji dzieje się w nocy, której klimat przejawia się w złowieszczym pohukiwaniu sów, rozlegającym się także podczas antraktów), przemocy i zbrodni? W sensie dosłownym, skoro na początku pierwszego aktu mamy do czynienia z wizją pracującej na pełnych obrotach wytwórni Peachuma (towarzyszy temu w tle konstruktywistyczna, ruchoma maszyneria), nie aniołków, ale kalek, pozbawianych kończyn dla uwiarygodnienia uprawianego przez nich procederu. Z kolei jako swoista ilustracja duetu Mackie Majchra i Browna o ich pobycie w skolonizowanych Indiach, pojawia się para (Piotr Mateusz Wach i Kinga Verena Jeż), niczym w bagdadzkim więzieniu Abu Gurajb, w kapturach na głowach i w samej bieliźnie, z której zostaje odarta, a następnie zostają im poderżnięte gardła. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |