GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBiznes, seks oraz inne rozrywki i używki
Strona 1 z 2
Na początku był film. Pretty woman z 1990 roku, w reżyserii Garry Marshalla, z Julią Roberts i Richardem Gerem. Okazuje się, że nie tylko libretta operowe wykorzystują scenariusze filmowe (Spotkanie, Anioł zagłady, Marnie). Dotyczy to także musicali (na przykład Słodka Charity według Nocy Cabirii Federico Felliniego).
Pretty woman Briana Adamsa z tekstami piosenek Jima Vałance'a powstała 28 lat po swoim ekranowym pierwowzorze, z częściowym udziałem jego autorów. Zgodnie z amerykańską praktyką, zanim trafiła na Broadway, pierwsze przedstawienia odbyły się poza Nowym Jorkiem, w Chicago.
I tylko trzy lata czekała na swoją polską premierę w krakowskim Teatrze Variété. Fabuła wpisuje się w topos szlachetnej ladacznicy (poczynając od biblijnej jawnogrzesznicy, identyfikowanej z Marią Magdaleną, poprzez Sonię ze Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego po wspomniane Cabirię i Charity), pod której wpływem nawraca się bezwzględny finansista, „terminator” doprowadzanych do upadku przedsiębiorstw. Zresztą projektantka kostiumów Agata Uchman umieściła na garniturze Edwarda naszywkę „conversion”, co oznacza właśnie nawrócenie. Nie przypadkiem Edward zabiera Vivienne do Opery na przedstawienie Traviaty, a to ze względu na zbieżność jej kondycji z kurtyzaną Verdiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |