opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

81 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

A chtóz tam puka?

A gdy już do końca wybrzmiał Mikołaj Gomółka, którego dzieła odkrył i do repertuaru wprowadził długoletni dyrygent tego zespołu, niedawno pożegnany prof. Mirosław Perz, zaczął się koncert obecnego składu śpiewaczego, którym od ponad 20 lat steruje pochodząca z Rosji Irina Bogdanovich, wykształcona w Jekaterinburgu. Przygotowany przez nią program, ambitny, różnorodny, łączący style, czasy i kultury wokalne, można najkrócej scharakteryzować słowami:  radość i swoboda śpiewania.

 

Chor Politechniki 4

 

To zdobycz, której w dawnych czasach tak wyraziście nie pielęgnowano. A teraz spoglądając na chór z widowni można dostrzec, że każdy z młodych chórzystów porusza się w rytmie muzyki, w miarę nadchodzących taktów i kulminacji melodycznych pochyla się lub unosi. Ci ludzie w zbiorowości nie są sztywno stojącymi postaciami, ale falującą i płynną strukturą. I dodatkowo do każdego utworu zmieniają swoje ustawienie, przenoszą się z prawa na lewo, z lewa na prawo, wykonują dodatkowe ruchy i przeprowadzki na estradzie. Np. w kompozycji Credo stworzonej przez dyrygentkę Irinę Bogdanovich, część zespołu przewędrowała na balkon, gdzie włączała się w brzmienie chóru trochę na zasadzie echa, trochę jak solista albo cantus firmus. W programie koncertu znalazły się też inne utwory kompozytorów żyjących, np. pomysłowe i dynamiczne Jubilate Deo Jana Krutula, który posłał ze swojego fotela całusy w kierunku chóru i kapelmistrzymi. Był też inny sakralny przykład śpiewanej modlitwy Crucem tuam adoramus Pawła Łukaszewskiego, z rozbudowaną, postromantyczną fakturą następujący po renesansowym Sing Joyfully Williama Byrda. Wreszcie najciekawszy muzycznie spośród utworów najnowszych okazał się Vulnerasti cor meum Miłosza Bembinowa, gdzie pokazali swoje głosy także dwaj soliści – Paweł Kowalewski tenor i Krzysztof Łazicki bas. Do grupy solistów dołączyła też Marta Czarkowska w Urmasa Sisaska Heliseb Valjadel oraz Krzysztof Chalimoniuk w cerkiewnym utworze Pawła Czesnokowa Błażen muż. To była część koncertu nieco offowa, bo kompozycje muzyczne twórców rosyjskich – a znalazła się tu również część Całonocnego czuwania Siergieja Rachmaninowa – nie pojawiają się teraz często, by nie powiedzieć, wcale. W drugiej części koncertu królował repertuar świecki. Trzy cykle utworów chóralnych, 6 pieśni Paula Hindemitha do francuskich tekstów poetyckich, Trzy pieśni Ralpha Vaughan Williamsa do tekstów samego Szekspira i w końcu jedyne arcydzieło tego wieczoru – Karola Szymanowskiego Pieśni KurpiowskieWśród nich perełka A chtóz tam puka, która prowadzi nas w krainę wyobraźni, między Niebo i Ziemię. Rzecz jest o dziewczynie, która idzie do ślubu i prosi matkę o błogosławieństwo, a matki już nie ma. Jak bardzo ta ludowa przypowieść wiąże się z historią Chóru Akademickiego, który zrodził się przed stoma laty i nawet w swych szeregach miał Jana Kiepurę.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART