opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

59 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Stabat Mater” w paryskiej Katedrze Saint-Louis des Invalides

Jak co roku, tak i w tym sezonie, w paryskiej Katedrze Saint-Louis des Invalides, będącej siedzibą wikariatu armii francuskiej, odbywają się ułożone tematycznie cykle koncertów muzycznych. Ich programy projektuje dynamiczna organizatorka rzeczonych wydarzeń Christina Dana-Helfrich, konserwatorka znajdującego się w tym prestiżowym kompleksie Muzeum Wojska, pełniąca zarazem funkcję szefowej jego departamentu kultury i muzyki. 13 kwietnia, w ramach wspomnianych koncertów, tym razem przebiegających pod hasłem „Człowiek i sacrum”, zaprezentował się grający na dawnych instrumentach Ensemble Stradivaria, ceniony zespół barokowy z Nantes, specjalizujący się w repertuarze XVII i XVIII wieku. Jego szefem artystycznym jest skrzypek Daniel Cuiller i to właśnie on poprowadził rzeczony koncert, w którym wzięli także udział sopranistka Maïlys de Villoutreys i kontratenor Paul Figuier, dwójka młodych, ale mogących się już poszczycić niemałymi osiągnięciami artystów.

 

Koncert w Les  Invalides

 

Na program złożyły się trzy pozostające ze sobą w ścisłym związku, a jednocześnie emanujące odmienną atmosferą pozycje. Na wstępie zabrzmiała Symphoniae Sacrae SWV 258 wyraźnie pozostającego pod wpływem Reformacji młodego Heinricha Schütza, który zdradza w tej kompozycji rozpowszechnioną w tamtych czasach tendencję do wykorzystywania surowego języka muzycznego, oplatającego partie solistów. Po Schützu wykonano Kantatę BWV 200 Jana-Sebastiana Bacha, po której przyszła kolej na najbardziej przez szczelnie wypełniającą katedrę publiczność oczekiwane Stabat Mater dolorosa na sopran i alt Giovanniego Battisty Pergolesiego. Już we wstępnym duecie de Villoutreys i Figuier przykuwali uwagę zajmującym prowadzeniem wznoszących się do góry i dyskretnie ozdabianych dysonansami fraz, znajdujących wsparcie w wysublimowanie brzmiącym continuo. Utrzymane w szybkim tempie arie Cujus animami Quae moerebat przyniosły duże dramatyczne napięcie, zaś tchnące melancholią Vidit suum dulcem nabrało wręcz teatralnych cech. Eksponująca naprzemiennie duety i arie kompozycja przyjęła charakter jakby uświadamiającego nam nieuchronność śmierci Chrystusa obrazu, ale najbardziej poruszającą sekwencją był niezwykle ekspresyjnie wykonany duet Qui est homo, oddający cały bezmiar cierpienia czuwającej pod krzyżem Matki Bożej. Przepięknie też wypadł wyciszający atmosferę finałowy duet Sancta Mater. Wykazujący dojrzały kunszt interpretacyjny soliści, sugestywnie odmalowujący głosami grozę Męki Pańskiej, przekazywaną z perspektywy towarzyszącej Synowi Maryi, nadali swoim partiom wielowymiarowe, uniwersalne i ludzkie rysy. Co ważne, ich śpiew znajdował niezawodne i subtelne wsparcie w grze ansamblu Stradivarii, prowadzonego od skrzypiec z ujmującym wyczuciem, nieprzeciętną wrażliwością i naturalnością przez czuwającego nad całą interpretacją Daniela Cuillera. 

                                                                                       Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART