GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCudowna moc bel canta
Strona 1 z 2
Opera Śląska w Bytomiu 17 kwietnia na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach dała przedsmak przyszłej inscenizacji Don Pasquale Gaetano Donizettiego. Na razie była to prezentacja na wpół sceniczna. Z solistami, stołem i fotelami na proscenium, orkiestrą i chórem za nimi oraz projekcją wideo na horyzoncie. Czworo śpiewaków odwoływało się zaś do własnej pomysłowości oraz doświadczeń w tych rolach wyniesionych z inscenizacji w innych teatrach.
Najswobodniej pod tym względem czuł się i zachowywał Stanisław Kufluk jako doktor Malatesta, trzymający w swych dłoniach nici całej intrygi. Fabuła libretta ogniskuje się bowiem wokół motywu o antycznym jeszcze rodowodzie, kiedy mężczyzna w podeszłym wieku rusza w konkury do młodej kobiety i zostaje ostatecznie wykpiony (na przykład Doktor Bartolo w Cyrulikach sewilskich Giovanniego Paisiella i Gioacchino Rossiniego).
Ustanawia zarazem na gruncie opery wzór, który zostanie powielony przez Ottona Nicolaia i Giuseppe Verdiego we współpracy z Arrigo Boito w dziełach osnutych wokół perypetii szekspirowskiego Falstaffa oraz w Kawalerze srebrnej róży Richarda Straussa z tekstem Hugona von Hofmannsthala. W tytułowej roli wystąpił Dariusz Machej, którego bas okrzepł i uległ pogłębieniu, tak że w pełni uniósł wymagania tej partii, a zarazem za pomocą niekiedy falsetu z powodzeniem wydobywał komizm sytuacyjny i granej postaci. Dzielnie mu sekundował przywołany już Stanisław Kufluk, zwłaszcza że w jego arii „Bella siccome un angelo" pojawiają się repliki partnera. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |