opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

45 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Słychać płacz z Getta

Pochodzący z terenów dawnej NRD André Ochodlo to jeden z najbardziej znanych i uznanych współczesnych interpretatorów pieśni jidysz, który zresztą szlify artystyczne zdobywał nie tylko w Giessen i Lipsku, ale także w Teatrze Muzycznym w Gdyni pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny, a również w Warszawie w Teatrze Żydowskim. Przyjaźnił się też i współpracował z Agnieszką Osiecką, poetką, autorką ponad 200 tekstów znakomitych piosenek. André Ochodlo dokonał swoistego wyczynu, zebrał unikatową w skali światowej kolekcję dwunastu albumów CD, zawierającą sto dwadzieścia nowych pieśni jidysz, napisanych specjalnie dla artysty przez dwunastu polskich kompozytorów do wierszy największych żydowskich poetów XX wieku.

 

Andre 2

 

Właśnie z tego zbioru ułożono program koncertu na 80. lecie Powstania w Getcie. Pieśni powstawały do słów poetów piszących w jidysz, m.in. Kadii Molodowsky, Abrahama Sutzkevera, Itzika Mangera, Mordechaja Gebirtiga czy Yitzkhaka Katzenelsona. Są wstrząsające, sięgające po wspomnienia tragedii rozgrywających się w Getcie, ale odczuwane tak, jakby działo się to właśnie teraz. Na koncercie wykonano też trzy pieśni po polsku. Na początku poetycki obrazek: Jak cicho tu nawiązujący do pustki po opuszczeniu miasta przez ludzi, później rozdzierający lament Żegnaj mi Krakowie, zaś na bis, też ze słowami Agnieszki Osieckiej Kołysankę także nawiązującą do wydarzeń holokaustu widzianego oczami dziecka, które marzy o pokoju w przyszłości. Tutaj w partiach instrumentalnych pojawiły się motywy barokowe, nawet rodzaj fugi. Wśród innych pieśni wiele miało charakter modlitwy, choć w partii muzycznej pojawiały się raczej echa klezmerskie niż synagogalne. Oczywiście uwaga była skupiona na soliście, który nadawał wszystkim pieśniom osobisty wyraz ogromnej skargi wypowiadanej szeptem, łkaniem, przechodzącym w głośniejsze zawodzenie. Była to bardzo charakterystyczna i jednocześnie oryginalna interpretacja wokalna poparta wyrazistą, wręcz charyzmatyczną mimiką i oszczędnym gestem wyrażającym najczęściej rezygnację. Szkoda, że wszystkie pieśni były podawane w taki sam sposób. Bo przecież inne napięcie niosła pieśń o wagonach, a inne o marzeniach dzieci. Można się jedynie zastanawiać, czy w nowoczesnej sali koncertowej, o dobrej akustyce, potrzebne było dosyć silne nagłośnienie instrumentów wcale nie elektronicznych, bo prócz fortepianu, na którym grał Piotr Mania, skrzypiec i miejscami altówki w wykonaniu Mateusza Smoczyńskiego, Phillipa Dornbuscha grającego na klarnecie i klarnecie basowym, kontrabasisty Adama Żuchowskiego, który był autorem muzycznych aranżacji i perkusisty Maksymiliana Krefta, przecież tylko głos wokalisty mógł być wspierany elektronicznie. Warto też wspomnieć o kilku asemantycznych obrazach-grafikach umieszczonych w głębi sceny, pochodzącego ze Lwowa Serhiya Savchenko, przedstawiciela abstrakcyjnego ekspresjonizmu, które wyrażały niepokój, czy to związany z wydarzeniami Getta, czy z wojną na Ukrainie.

                                                                  Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART