GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDuc in altum albo Żywioły (Misteria-Paschalia 2023 - 2)
Strona 2 z 3
Choć w partyturze został określony gatunkowo jako dialog, to zbliża się do formy sacra rappresentazione, do której nawiązało na wpół sceniczne wykonanie, polegające na przemieszczaniu się postaci i chórzystów nie tylko w obrębie estrady, ale i poza nią: pojawienie się Sprawiedliwości Niebiańskiej w przejściu pomiędzy rzędami czy Boga za pierwszym razem przemawiającego z wysokości bocznej loży, zanim zstąpił pomiędzy wybraną parę, aby ją ocalić od zatraty. Śmierć natomiast częściowo występuje w masce.
Cztery ogniwa rozgrywają się kolejno w Niebie, na Ziemi i w Arce, przy czym ta ostatnia poprzedzona jest wizją tytułowego kataklizmu. Kompozytor partie instrumentalne zapisał w określonych kluczach, nie precyzując wszakże jakie konkretnie należy zastosować. Ich dobór jest po części autorską propozycją argentyńskiego dyrygenta Leonarda Garcíi Alarcóna, prowadzącego zespoły Cappelli Mediterranea i Chóru Kameralnego z belgijskiego Namur, który posłużył się składem wzorowanym na Monteverdim.
Falvetti nie tylko odwołuje się do konwencjonalnych efektów obowiązującej wówczas muzycznej retoryki jak echo w duecie Noego i Rad Motor Divino oraz w chórze Grazie a la man tonante czy dźwięki pozytywu zapowiadające pojawienie się Boga, ale niekiedy odznacza się indywidualną pomysłowością, kiedy w chórze ilustrującym śmierć przez utonięcie urywa tekst w pół słowa: „wyzionę du...”, „dławię się śmiert...”, a śpiew, zwłaszcza w ujęciu zespołu z Namur ulega spektakularnej dezintegracji, na podobieństwo wizji chaosu z przywołanych na wstępie Żywiołów Rebela. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |