GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSokrates umiera a żona zdradza we śnie
Strona 1 z 2
Niezawodny Łukasz Borowicz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej przygotował dwa koncertowe wykonania kompletnie u nas nieznanych jednoaktówek operowych. To był znakomity, smutno-pieprzny prezent dla publiczności 27. Wielkanocnego Festiwalu Beethovena. Pierwszy punkt programu w zasadzie nie był operą, tylko dramatem symfonicznym w trzech częściach o perypetiach greckiego filozofa z IV wieku przed naszą erą.
Myśliciel ten został przez „złe sądy” ówczesnego quasi-demokratycznego państwa skazany na śmierć za krytykę władzy i psucie młodzieży. Chodzi oczywiście o Sokratesa, który bez szemrania wypił podaną cykutę i z szacunkiem odnosił się do wykonawców wyroku.
Utwór Erica Satie, pioniera muzycznego minimalizmu i repetytywizmu, jest muzycznie dziwny, niby zbliżony do twórczości impresjonistów w typie Debussyego, ale monotonny i taki sam jest monolog, rodzaj długiego recytatywu, choć przekazuje w finale treści dosyć dramatyczne. Dzieło pod względem wyrazowym zbliżone do absurdu, jest muzycznie zaskakująco obojętne, ale treściowo oparte na dialogach Platona we francuskim tłumaczeniu Victora Cousina i tworzy krwistą tragedię wyobraźni. Tekst w typie melodeklamacji podawał beznamiętnie tenor Eric Huchet, który w istocie miał kreować aż cztery postacie, w tym samego Sokratesa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |