GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBeethoven wart Noblistki
Strona 1 z 2
Spektakl Ksiąg Jakubowych według najważniejszej powieści Olgi Tokarczuk – polskiej noblistki, jest fascynujący, mistrzowsko zagrany i zainscenizowany, ale nie jest kreatywny w tym najbardziej współczesnym sensie. Nie ma żadnych odniesień do aktualnej rzeczywistości i to nie tylko w sensie najprostszym, bo nie wywołuje się śmiechów na widowni z powodu skojarzeń z premierem, prezesem, ani kimś z innych celebrytów.
To jest spokojna, mozolna relacja o wydarzeniach, z którymi może mieć do czynienia czytelnik dosyć grubej księgi. A właśnie w ostatniej scenie trzyma to tomisko na kolanach Jenta (Aleksandra Justa), wymyślona przez autorkę narratorka opowieści o Jakubie Franku. Jego postać ma aż dwóch odtwórców – jako młody – Henryk Simon i stary – Jerzy Radziwiłłowicz. Przedstawienie ma ładną, symbolizującą Niebo i wstęp do Nieba scenografię Roberta Rumasa i tradycyjnie stylowe, atrakcyjne, jak Pan Bóg przykazał, kostiumy Julii Kornackiej.
Ale mnie z powodów sobie znanych najmocniej interesuje muzyka, której autorstwo należy przypisać Justynie Skoczek oraz Michałowi Zadarze, reżyserowi, który miał też wpływ na projekcje wideo i wraz ze swoją żoną Barbarą Wysocką dokonał adaptacji tej czytelniczej pozycji. Michał Zadara ma, prócz predylekcji muzycznych nakierowanie na dzieła monumentalne. Jego pełna inscenizacja Dziadów Mickiewicza w dawnym Teatrze Polskim we Wrocławiu, należała do największych kilkudniowych „kolosów” scenicznych. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |