opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Turandot 23-556.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

101 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Każdy czeka na swoje Dziady

Obecne Dziady z Łodzi są spójne treściowo, nie próbują wniecać kontrowersji politycznych ani sprawdzać poziomu naszego patriotyzmu. Są, podobnie jak poprzednie inscenizacje Dziadów Adama Sroki w Opolu w 1996 roku i w Tarnowie, nacelowane na problemy, z którymi mają do czynienia ludzie wchodzący w dorosłość, nieraz wyolbrzymiający  dotykające ich cierpienia duchowe, ale zmuszeni nauczyć się samodzielnego życia. I właśnie te sprawy, a nie nieustanny kocioł kampanii wyborczych, są dla nich najważniejsze. Tym tropem szedł też Piotr Tomaszuk tworząc Dziady. Noc pierwsza, z teatrem Wierszalin.

 

Dziady 2

 

Podobnie myślał pewnie Michał Zadara tworząc MEGa-Widowisko dziadów na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu jeszcze przed katastrofą, którą ściągnął na ten zespół minister Gliński. Tutaj jednak w odróżnieniu od tamtych prezentacji wszystko odbywa się bez ironii i karykatury, ale w granicach realności na wpół sennej wspomaganej wyobraźnią poetycką. Takim jest sam obrzęd Dziadów wykorzystany muzycznie i dramaturgicznie przez Stanisława Moniuszkę w kantacie Widma. U Sroki te same strofy, które tam przynosili nam śpiewacy i chór, wypowiadają uczestnicy młodzieżowej zabawy, którzy wcześniej natrząsali się z religijnego mistycyzmu ówczesnych „dziadersów”. Bardzo ważną rolę w tej scenie spełnia muzyka Marcina Pospieszalskiego, głównie ta grana na żywo przez Guślarza na archaicznych cymbałach i doprawiana w kluczowych strofach powtarzanych zaklęć na przeraźliwie piszczącej ludowej świstawce. To chyba nie przypadek, że ów Guślarz gra na cymbałach początek średniowiecznej melodii pogrzebowej Dies irae.  


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART