GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Andromaque” Grétry’ego w Opéra de Saint-Etienne
Strona 5 z 5
Dźwiękowe proporcje były starannie wyważone, a poszczególne epizody intrygująco różnicowane pod względem teatralnym. Całe wykonanie miało zwarty i dynamiczny przebieg, świadcząc o doskonałej znajomości przez Prandiego realizowanej partytury i jego bardzo emocjonalnym do niej stosunku. Muzyka była w omawianym przedstawieniu tym bardziej eksponowana, że warstwę wizualną cechował świadomie podkreślany minimalizm. Opracował ją Matthieu Cruciani, który w tym samym mieście wyreżyserował już wcześniej sztukę Racine’a.
W jego raczej współczesnej wizji opery Grétry’ego protagoniści krążą po pustej przestrzeni scenicznej, wypełnionej jedynie białymi siedziskami z marmuru. W dwóch pierwszych aktach nad ich głowami zwisa utrzymana również w białym kolorze struktura, która w akcie trzecim zostaje opuszczona do poziomu sceny, symbolizując ciężar zbliżających się dramatycznych wydarzeń, a zarazem przywołując grób Hektora.
Wreszcie tajemniczą funkcję pełni też wypełniająca powierzchnię sceny woda, jakby odbijająca losy bohaterów (odzianych przez Marię La Rocca w wymykające się czasowym odniesieniom i tym samym nabierające uniwersalnych cech stroje), a zarazem stwarzająca symboliczne niebezpieczeństwo ich pochłonięcia. Do wytworzenia enigmatyczno-niepokojącej atmosfery przyczyniają się też zaprojektowane przez Nicolasa Marie światła, które podczas premiery zostały - ze względu na nieobecność dwóch biorących udział w ogólnonarodowym strajku oświetleniowców - tylko częściowo wykorzystane. Te nieprzewidziane okoliczności sprawiły, że całe przedstawienie rozgrywało się w półmroku, co jeszcze dodatkowo wzmacniało złowieszczy klimat prezentowanego widzom obrazu. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |