opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Andromaque” Grétry’ego w Opéra de Saint-Etienne

Teraz zaś na afiszu pojawiła się trzyaktowa tragedia liryczna Andromaque (Andromacha) André-Ernest-Modeste’a Grétry’ego, z librettem Louisa-Guillaume’a Pitry. Jej prapremiera miała miejsce w 1780 roku w paryskiej Académie Royale de Musique i nie od razu spotkała się z przychylnym przyjęciem. Warto zresztą w tym miejscu przypomnieć, że pierwotnie Grétry zamierzał pracować nad dziełem Ifigenia na Taurydzie - do libretta Nicolasa-François Guillarda - które ostatecznie skomponował jednak rywalizujący z Grétrym w paryskiej świątyni sztuki lirycznej Christoph Willibald Gluck.

 

Andromacha 2

 

W ramach zadośćuczynienia i pocieszenia powierzono jednak Grétry’emu ambitny projekt napisania opery na podstawie Andromachy, jednej z najsłynniejszych i najbardziej ponurych tragedii Jeana Racine’a, francuskiego poety i dramaturga. Ów wybór nabrał zresztą wymiaru symbolicznego, albowiem to właśnie ta sztuka przysporzyła Racine’owi sławy i przez długi czas, aż do Rewolucji Francuskiej, należała do najchętniej wystawianych pozycji teatralnych. Oczywiście jej zaadoptowanie do wymogów gatunku operowego stanowiło nie lada wyzwanie, któremu librecista stawił czoła z dużą odwagą i nieprzeciętnym talentem.

 

Andromacha 3

 

Jego troską było maksymalnie wierne traktowanie wersów autora pierwowzoru, które wszakże Pitry musiał przeplatać własnym wierszowaniem, narzuconym wymaganiami budowania operowej narracji. Siłą rzeczy nie obyło się bez skrótów oraz istotnych zmian w konstrukcji całego tekstu, ale najważniejszym jest to, że udało się zachować ogólny ton cechujący tragedię Racine’a. Przyczynia się do tego stale obecny na scenie chór, komentujący działania czterech głównych postaci opery, a także niejednokrotnie uczestniczący w akcji. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART