opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

103 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Między smutkiem a patosem

Recital Yulianny Avdeevej w dniu urodzin Fryderyka Chopina nie mógł pominąć utworów tego kompozytora, jednak prawdziwą sensacją była druga cześć występu zdobywczyni 1. Nagrody Konkursu Chopinowskiego z 2010 roku. Zagrała po przerwie bardzo oryginalne kompozycje Franza Liszta oraz IV Sonatę Mieczysława Wajnberga. Chopin w jej wykonaniu był perfekcyjnie solidny, podawany ze smakiem i werwą, artystka akcentowała nostalgiczność, ukryty smutek kompozycji, rzadziej uderzała w tony bardziej dramatyczne. Wszystko było dobrze rozplanowane, zrównoważone i zgodne z tradycją wykonawczą.

 

Yuliana Avdeeva 2

 

Do takich interpretacji nie mogłyby się przyczepić ani Halina Czerny-Stefańska, ani Regina Smendzianka, ani Adam Harasiewicz. Ciekawie wykonała na wstępie 4 Mazurki z opusu 41. Zachwycił szczególnie Mazurek H-dur, rzadko grywany, wykonany w szaleńczym, wręcz zwariowanym tempie, co uwypukliło nieregularność rytmu. Scherzo cis-moll miało sporo wdzięku, podobnie jak Barkarola, zaś Polonez-Fantazja był w dużej części ekspozycją spokojnego smutku i tęsknoty. Na bis artystka zagrała natomiast wzorcowego Poloneza As-dur, choć nie było w nim przysłowiowych „armat w krzakach” ani „armat w kwiatach”, raczej zwykły patos i energia. Co można zrobić z Chopinowskich Polonezów pokazał kiedyś Grigorij Sokołow, kiedy odkrył przed słuchaczami ich głęboko tragiczny przekaz. Avdeeva do drugiej części recitalu wybrała dla kontrastu kompozycje bardzo oryginalne, by nie powiedzieć eksperymentalne. Późny Liszt prawie 40 lat po śmierci Chopina pisał muzykę o wiele bardziej nowoczesną, zwiastującą czy to impresjonizm, modernizm czy nawet minimalizm. Pianistka znalazła przykłady takich doświadczeń fakturalnych w Bagateli bez tonacji z pochodami w górę i w dół klawiatury. Podobnie w drugiej miniaturze ze słowami w tytule Złowieszczy, katastroficzny, pojawiały się jakieś uporczywe ostinata połączone z pasażami przez pół klawiatury, artystycznie wątpliwe, ale zaskakująco tajemnicze.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART