GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Satyagraha” Philipa Glassa w Opera Vlaanderen w Antwerpii
Strona 2 z 4
Przede wszystkim nie posiada ona konkretnej fabuły, wymyka się też prawom czasu i przestrzeni, a na widza ma oddziaływać nasuwającymi różne skojarzenia obrazami. Według samego kompozytora uczestniczenie w jej wykonaniu można porównać do oglądania albumu ze zdjęciami. Otóż Glass skupia się w swoim dziele na przywołaniu młodzieńczych lat spędzonych przez Gandhiego w Afryce Południowej, albowiem to właśnie tam, reagując na prześladowania mniejszości indyjskiej, tworzył on swoją koncepcję niestosowania przemocy. Samo pojęcie ruchu „satyagraha”, obrane za tytuł opery, oznacza przywiązanie do prawdy, poprzez którą powinno się dążyć do zwycięstwa. Ruch ów tworzył się etapami, na które składały się przypominane tutaj kolejno wydarzenia z życia Gandhiego w RPA: przysięga na wierność, założenie gazety Indian Opinion, palenie przez mniejszość hinduską dyskryminujących ją kart rejestracyjnych czy marsz protestacyjny w Newcastle. Satyagraha podzielona jest na trzy akty, z których każdy odnosi się do nadającej mu tytuł postaci. Pierwszą z nich jest inspirujący Gandhiego swymi pismami Lew Tołstoj, z którym hinduski filozof prowadził bogatą korespondencję aż do śmierci rosyjskiego pisarza. Tołstoj uosabia tutaj przeszłość. Akt drugi zatytułowany jest „Tagore”, w nawiązaniu do współczesnego Gandhiemu i przyjaźniącego się z nim kompozytora, pisarza, dramaturga, malarza i filozofa w jednej osobie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |