opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




22 marzec 2023       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Szkice do „Fedry” i „Suita” Pendereckiego

To było największe w ostatnim czasie wydarzenie kulturalne z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej. Jurek Dybał, dyrygent, ale też przyjaciel i współpracownik zmarłego w 2020 roku Krzysztofa Pendereckiego, dzięki pomocy p. Elżbiety Pendereckiej odnalazł w materiałach pozostawionych przez Mistrza szkice do niezrealizowanej opery Fedra z ułożonym przez kompozytora librettem w języku niemieckim.

 

Dybal 612-341

 

Postanowił opracować te fragmenty, aby nadawały się do wykonania koncertowego. Wyłoniły się z tego, prócz niewielkiego interludium orkiestrowego, krótkie urywki rozmowy między Fedrą (sopran) i Enoną (alt) oraz Tezeuszem (tenor), jak również bardziej rozbudowane fragmenty chóralne. Część z nich bardzo dramatyczna,  Wehe, o wehe (Biada, o biada) wplatała słowną narrację w bogatą, niezykle dynamiczną fakturę orkiestrową. Inny fragment o wiele spokojniejszy, zdecydowanie nawiązujący swoją polifoniczną i wyrafinowaną konstrukcją do kantat Bacha wymagał wykonania a’cappela. Jurek Dybał, który poprowadził to światowe prawykonanie w Warszawie, zadbał też o artystyczną oprawę prezentacji niedokończonego a zarazem w pewnym sensie pożegnalnego, bo zrekonstruowanego w 2023 roku dzieła wprowadzając w tym quasi-chorale albo psalmie mówiącym o sprawach ostatecznych powtórzenie mormorando tego samego nastrojowego fragmentu a’cappela, które kończy się w spokojnym decresscen do aż do zupełnej ciszy. Tutaj trzeba zauważyć znakomite predyspozycje zespołu Chóru Filharmonii Narodowej, który znacznie poprawił swoją emisję, przez co bezbłędnie utrzymuje intonację, co pozwala wchodzić w równoprawne dialogi z orkiestrą. Zespół stał się monolitem, wyzbył się też wysiłkowego śpiewania w wysokich rejestrach.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART