GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSzkice do „Fedry” i „Suita” Pendereckiego
Strona 3 z 5
Oczywiście sporo tu było motywów wojennych, co i rusz odzywały się trąbki i inne instrumenty blaszane. Nie brakowało scen pijaństwa i rozgardiaszu. Wysłyszeć też można było wyraźnie akcentowaną sekwencję rosyjską odnoszącą się do najazdu Cara Aleksego.
Były dzwony jak w Borysie Godunowie i tęskna pieśń burłaków. Kompozytor wykorzystał szeroką gamę instrumentów dętych i perkusyjnych, wśród nich także maszynę wiatrową, nie zawahał się skorzystać też ze swoich wczesnych doświadczeń z instrumentami smyczkowymi np. w kwartetach, spożytkował nawet granie na pile, stworzył więc dzieło odbiegające charakterem od preferowanej często powagi i zadumy.
Ale to tylko pozory, bo kiedy się jednak wsłuchać podczas wykonywania Suity w kalejdoskop rozmaitych chwytów i instrumentalnych solówek, można dostrzec typowy dla tego kompozytoira idiom dźwiękowy, np. serie półtonowych pochodów, tak charakterystycznych dla muzyki Krzysztofa Pendereckiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |