GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTradycje i teraźniejszość życia muzycznego Malty
Strona 7 z 9
Jednak niezależnie od oficjalnej nazwy festiwalu, wiele wydarzeń miało również miejsce w obiektach położonych w innych częściach wyspy. Na przykład w Katedrze wznoszącej się na wzgórzu Mdiny, dawnej stolicy Malty, średniowiecznego miasta z wąskimi uliczkami, z którego roztacza się imponujący widok na okolice. Inne ciekawe miejsca koncertowe to kościół w miasteczku Tarxien, w którym znajdują się stanowiska archeologiczne dawnych świątyń, Bazylika św. Heleny w Birkirkarze czy kościoły w Rabacie oraz położonym przy Wielkim Porcie miasteczku Cospicua, czy jeszcze w innym miasteczku: Ghaxaq. Wreszcie należy jeszcze wspomnieć o takim uroczym miejscu goszczącym festiwalowe koncerty, jakim jest oficjalna letnia rezydencja prezydenta Malty, czyli Pałac Verdala. W tym roku w owych przestrzeniach wykonywane były między innymi utwory - w wersjach oryginalnych lub w transkrypcjach - Jana Sebastiana Bacha i jego synów, a także Händla, Vivaldiego, Scarlattiego, Telemanna i innych muzycznych gigantów. Publiczność miała na przykład rzadką okazję wysłuchania kompozycji Kantora z Lipska wykonywanych na mandolinie przez izraelskiego wirtuoza tego instrumentu Avi Avitala, wielokrotnie wyróżnianego nagrodą Grammy. Zabrzmiały one również w bardzo osobistych transkrypcjach Oliviera Messiaena czy Siergieja Rachmaninowa. Z kolei kwartet saksofonowy Signum (Blaž Kemperle, Jacopo Taddei, Alan Lužar, Guerino Bellarosa) oraz niemiecki pianista i kompozytor Kai Schumacher zaproponowali program, w którym bachowskie utwory dialogowały z kompozycjami Schuberta, Debussy’ego, Gershwina, a także bardziej współczesnych twórców: Johna Cage’a, George’a Crumba, Theloniousa Monka, Gene’a Pristskera, Steve’a Reicha i samego Schumachera. Niecierpliwie oczekiwano na występ cenionego tutaj i bardzo lubianego włoskiego dyrygenta i muzykologa Giulio Prandiego, który wraz z Chórem i Orkiestrą Ghislieri z Pavii, których jest dyrektorem artystycznym, zaprezentował program zatytułowany „Mozart w Mediolanie”. Oprócz utworów tego kompozytora złożyły się nań także pozycje Johanna Christiana Bacha, Giovanniego Andrea Fioriniego i Melchiore Chiesy. Spośród czwórki solistów biorących udział w tym koncercie - Robin Johannsen (sopran), Carlo Vistoli (alt), Raffaele Giordani (tenor) i Allessandro Ravasio (bas) - serca słuchaczy podbiła szczególnie sopranistka, a to za sprawą subtelnie i plastycznie prowadzonego głosu. Teatr Manoel wypełnił się do ostatniego miejsca publicznością z okazji koncertowego wykonania pochodzącej z 1708 roku świeckiej kantaty Aci, Galatea e Polifemo dwudziestotrzyletniego Händla, której prawykonanie odbyło sie w Neapolu w lipcu następnego roku. Libretto do niej napisał po włosku Nicola Giuvo, prywatny sekretarz i doradca literacki księżnej Sanseverino, prawdopodobnie na jej zlecenie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |