GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCarmina natalis
Strona 1 z 2
Pieśni urodzinowe, ponieważ z okazji obchodzonych dzień wcześniej czterdziestu lat, zbiegających się zarazem z dwudziestoma pracy artystycznej, Alaksandar Chumała, dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent krakowskich filharmoników, na swój benefis 27 stycznia wybrał Carmina burana, monumentalną kantatę Carla Orffa, pierwsze ogniwo tryptyku Trionfi. Nabrała ona jeszcze większego rozmachu, albowiem do dotychczasowych chórów filharmonicznych: mieszanego i dziecięcego, dołączyły od niedawna działający przy tej instytucji Ukraiński Chór Dziecięcy oraz Chór Zimowej Akademii Śpiewu, specjalnie na tę okoliczność powołany.
Jak na jubileusz przystało, była to bardzo wyważona interpretacja, unikająca gwałtownych kontrastów, szorstkich brzmień, a także skupienia na wyeksponowaniu pierwiastka rytmicznego. Przeciwnie, artysta wydobywał eufoniczne aspekty partytury, szczególnie w odniesieniu do smyczków, a także nieliczne sola instrumentalne, w tym dialog grającej na flecie Marii Gromińskiej z kotłami.
W ustępach tanecznych kompozytor odwołuje się w sekcji skrzypiec do alpejskiego folkloru karynckiego o słoweńskim rodowodzie, w którym dosłuchać się można pewnych powinowactw z zapamiętaniem podhalańskich kapel, na co nie omieszkał zwrócić uwagi dyrygent, przypominając, że wykonanie odbywa się w filharmonii imienia autora Harnasiów, które miał okazję już poprowadzić. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |