opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




2 kwiecień 2023       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

116 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Karolu, weź się do roboty!

Na polskich scenach baletowych nie tylko nie ma kto tańczyć (stąd niesłychany wysyp cudzoziemców), ale coraz mniej ludzi pióra zajmuje się tańcem. Gdzie te czasy, kiedy o balecie pisała w gazetach i czasopismach cała plejada krytyków, recenzentów, reportażystów i felietonistów różnych pokoleń.

 

Toteż z zainteresowaniem powitałem elaborat Bożeny Kociołkowskiej pt. „Czas na przemyślenia i zmiany. O problemach polskiego baletu” opublikowanym w czasopiśmie „Kultura i biznes”. Szkoda, że nie w bardziej poczytnym periodyku, aby to co myśli ta wybitna ongiś tancerka, (ale nie „pierwsza dama baletu warszawskiego”) dotarło do szerszego zainteresowania społeczeństwa, ciągle za mało uświadomionego, że sztuka tańca jest jedną z najcenniejszych polskich cech narodowych.

 

Autorka zaczyna od chwalebnego cytatu z Lukiana Samosate z przed prawie 2000 lat (!), a zaraz potem przechodzi do rzewnych wspomnień o jakości polskiego baletu w drugiej połowie ubiegłego stulecia, który zresztą z sukcesami współtworzyła. Skupia się głównie na repertuarze warszawskim i łódzkim oraz znaczeniu i dorobku Łódzkich Spotkań Baletowych.

 

Trudno mi podzielać zachwyt autorki nad projektem „Kreacje” i jego rozpowszechnianiem w celu wykształcenia falangi nowych choreografów. Dotychczas wszyscy wykazujący talent w tej dziedzinie potrafili się sami wykreować. Nam bardziej potrzebne są nowoczesne metody kształcenia tancerzy, napływ do tej profesji dużej ilości utalentowanej młodzieży, sprawny system rekrutacji i głęboka reforma szkolnictwa baletowego.

 

Obecny stan kadrowy i liczebny zespołów baletowych jest wręcz katastrofalny. Cytuję Kociołkowską: „… w TW – ON w sezonie 2021/22 zespół baletowy liczył 82 osoby w tym 26 Polaków i 56 cudzoziemców z 15 krajów; Teatr Wielki w Łodzi ma zespół liczący 49 osób w tym 42 Polaków i 17 cudzoziemców; Opera Wrocławska – tu zespół liczy 37 osób w tym 16 Polaków i 21 cudzoziemców; Opera w Bytomiu – zespół liczy 30 osób w tym 18 Polaków i 12 cudzoziemców; Opera Bałtycka – zespół liczy 31 osób w tym 16 Polaków i 15 cudzoziemców”. Braki kadrowe polskiego baletu Bożena Kociołkowska upatruje w tym, że „w 1993 roku profesjonalni tancerze w naszym kraju zostali decyzją urzędową pozbawieni emerytur”. Otóż nie! Nikt mi nie wmówi, że 10. letnie dziecko lub jego rodzice decydując się na kształcenie baletowe myślą o emeryturze. Owszem, jest to u nas społeczny, cywilizacyjny i zawodowy skandal, że tancerka może otrzymać emeryturę dopiero w 60. roku życia, a tancerz w 65- tym.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART